Diplomering traject

Na twee jaar studeren aan de deeltijdopleiding Vakspecialist Playfulness heb jij het gevoel van een kind in een snoepwinkel. Je bubbelt. Je bruist. Je wilt aan de slag. Laat de toekomst maar komen. Jij bent er klaar voor. Jij wilt actief 1-op-1 en/of groepsgewijs met anderen gaan bouwen aan een agile-mindset, autonomie en authenticiteit!

Jij begrijpt inmiddels dat playfulness gezien kan worden als een levensinstelling, een manier van zijn welke wordt gekenmerkt door nieuwsgierigheid, spontaniteit, plezier, gevoel voor humor en creativiteit. Deze houding strekt zich uit over alle levenssituaties en verandert de manier waarop volwassenen situaties waarnemen, evalueren en benaderen.

Speelsheid stelt volwassenen in staat afstand te nemen van anderen, van situaties en van conventies om situaties met een open geest te benaderen om originele oplossingen voor problemen te vinden, moeilijkheden het hoofd te bieden en mislukking te accepteren.

In dit individuele afstudeertraject ga jij ontdekken hoe deze playful attitude een belangrijk hulpmiddel in begeleiding is. Je toont aan dat je zelf geleerd hebt deze attitude te omarmen en in staat bent de ander in een playful staat van zijn te brengen welke leidt tot innovatie, groei en ontwikkeling.

Het is tijd voor eigenheid

Ter afronding van de opleiding ga je aan de slag met jouw eigen doelgroep. Je begeleidt mensen individueel en in groepsverband. In een afsluitend interview formuleer je jouw visie op (het belang van) playfulness. De voorbereiding en uitvoering hiervan zal in totaal 50 uur studietijd in beslag nemen. 

Als eerste ga je met minimaal vier proefklanten aan de slag. Je brengt hun speelse vaardigheden in kaart, besluit samen waar je je in de begeleiding op richt en kiest de oefeningen/interventies. Achteraf schrijf je een reflectieverslag over deze begeleidingsmomenten. 

Daarnaast wordt er ook van je verwacht dat je twee trainingen van (minimaal) een uur geeft. Je kiest hiervoor zelf een doelgroep, een plaats en tijd en oefeningen. Hierbij hoort een trainingsvoorbereiding met onderbouwing van de door jou gemaakte keuzes waarbij je gebruik maakt van de onderdelen van de toolbox. Jij bent in staat het belang uit te leggen en deelnemers dit te laten ervaren tijdens het spelen.

Als laatste onderdeel ga ik je interviewen over jouw kijk op playfulness. Deze video zal worden opgenomen. Om je hier goed op voor te bereiden lees je enkele boeken, wetenschappelijke artikelen of volg je online webinars over dit onderwerp. Doordat je jouw richting hierin kiest, die past bij je toekomstige ontwikkeling en doelgroep, kun je jezelf letterlijk neerzetten als vakspecialist.

JAAR 1

AUTHENTICITEIT •  VERBINDING • LEVEN MET OPEN HART

JAAR 2

INTUÏTIE • ZICHTBAARHEID • TALENTEN • TOOLS TO PLAY

INDIVIDUEEL

EIGENHEID • INTEGRATIE • ONDERNEMERSCHAP

Beroepsperspectief

Playfulness draagt als levenshouding bij aan (het bevorderen van) de autonomie, authenticiteit en flexibiliteit. In de opleiding word je voorbereid op het beroep van begeleider, zowel individueel (coach) als groepsgewijs (trainer). De vakspecialist als begeleider signaleert en analyseert ontwikkelingsvragen op het gebied van emotionele veerkracht, geeft een klimaat vorm dat ontwikkelingskansen biedt en werkt individueel en/of groepsgewijs ontwikkelingsgericht. De rol van de vakspecialist als expert is gelegen in het scheppen van voorwaarden voor ontwikkeling binnen instellingen en organisaties en het samenwerken met collega’s. Begeleiding/advies over ontwikkeling, implementatie en evaluatie van beleid kan voorkomen waarbij innovatieve werkwijzen worden gehanteerd. Lees meer over de competentiedomeinen en kerntaken in de studiegids.

Kinderen
Uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen vooral spelenderwijs leren. Ze ontwikkelen door te spelen sociale vaardigheden, fysieke coördinatie en cognitief begrip van hun omgeving. Meer spelen op de basisschool wordt dan ook door veel professionals aangeraden. Ook vanuit de leraar-leerling verhouding is dit aan te raden. Het verandert deze namelijk van autoriteit naar gedeelde ontdekkingen. Een playful leeromgeving biedt daarom een praktische, effectieve en stimulerende benadering van lesgeven die de leeromgeving transformeert voor alle kinderen in de klas.

Jongeren
Playfulness bevordert het leerproces door middel van het stimuleren van zowel een groeimindset als de creatieve processen in het brein. Playfulness leert studenten echt om authentieke zelfexpressie in te zetten als tegenwicht voor negatieve groepsdruk en maatschappelijke verwachtingen. Het geeft zo een kans diversiteit tussen leerlingen te waarderen en daarmee zichzelf te zijn. Bovendien bevordert het ‘t maken van passende keuzes bij hun persoonlijkheid en toekomstwensen.

Volwassenen
Een playful levens- en werkhouding stelt volwassenen in staat afstand te nemen van anderen, van situaties en van conventies om situaties met een open geest te benaderen om originele oplossingen voor problemen te vinden, moeilijkheden het hoofd te bieden en mislukking te accepteren. Playfulness bevordert in volwassenen het gevoel van competentie, autonomie en verbinding bij volwassenen. Daarnaast bevordert het een proactieve levenshouding. De snelle aard van improvisatie biedt daarnaast zowel inspiratie als ook een uitstekende creatieve uitlaatklep voor veel hoogbegaafde volwassenen en prikkelzoekende HSP’er.

Ondernemers
Playfulness leert mensen die een onderneming starten of deze willen laten groeien hoe ze kunnen luisteren naar de wijsheid van hun lichaam in het maken van keuzes die hun toekomst (en die van anderen) zullen bepalen. Door het trainen van de verbeelding ontwikkelt ook de schrijf-, spreek- en creatieve zelfexpressie. Playfulness gaat zo hand in hand met storytelling waardoor het vertellen van (business-)verhalen een stuk gemakkelijker gaat.

Behandeling & (jeugd-)zorg
Playfulness bevordert, tezamen met een positief psychologische insteek het welbevinden en de autonomie van de cliënt. Door embodiment en beweging wordt energie gecreëerd en vrijgegeven. Dit vergroot de veiligheid, aandacht en motivatie om het leven te aanvaarden en transformeren. Middels een playful behandelinsteek vergroot je de draagkracht van de ander op speelse wijze en ben je in staat op effectieve wijze ervaringsgerichte interventies toe te voegen aan je reeds bestaande toolbox.

Organisaties/ bedrijven
Het is mogelijk de tools to play in te zetten als gereedschapskist binnen het bedrijfsleven. Dit vermindert stress, verbetert samenwerking en bevorderd creativiteit en productiviteit. Een playful levensinstelling geeft de mogelijkheid om met een frisse blik naar dezelfde informatie te kijken. Verbeeldende playfulness vormt zo de kern van innovatie, verbetering, wetenschap en kunst.

Prijs en meer…

Data /tijden afstudeertraject
Het is mogelijk het afstudeertraject te starten tijdens of na het tweede lesjaar. Voor het afronden van de opleiding word je gevraagd een viertal klanten te coachen, twee trainingen te geven en een interview af te leggen waarin je je mening rondom playfulness weergeeft. De voorbereiding en uitvoering hiervan zal in totaal 50 uur studietijd kosten. Je kunt zelf in je agenda inplannen wanneer je dit het beste uitkomt. Begeleiding en het afnemen van het afsluitende interview wordt in overleg gepland.

Prijs 385 euro
Deelnamekosten Theater van het Leven opleiding € 385,– inclusief diploma Vakspecialist Playfulness. The School of Play is niet BTW-plichtig, je betaalt geen BTW.

Deze CRKBO erkende beroepsopleiding is in 2020 privé vrijwel volledig aftrekbaar als opleidingskosten bij de belastingdienst en natuurlijk ook aftrekbaar als bedrijfskosten.

Aan de slag! 

Zet jezelf in de etalage. Ga lekker aan de slag. Ontdek wat je ligt ( en ook: wat niet) zodat je na vele herhalingen enkel je eigen kopietje wordt.