Ben jij klaar voor meer luchtigheid?

Als ik met een kleine camera in jouw werkruimte kon meekijken, dan zou ik met een dikke vette glimlach genieten van de passie en toewijding waarmee jij elke dag weer aan het werk bent. Ik zou je de hemel in kunnen prijzen vanwege de empathische, invoelende en doortastende kwaliteiten die jij dagelijks inzet om het leven van anderen te verbeteren. Jij ziet dat anders. Wat je doet is normaal. Dat zou iedereen toch doen?

Het antwoord is nee. Niet iedereen doet dat. En misschien heb je het ook ergens wel ooit gevoeld. Je bent anders dan anderen. Niet minder of meer, maar gewoon ánders. Misschien noem je het hoogsensitiviteit, hooggevoeligheid of begaafdheid. Maar goed, liever geef je het eigenlijk geen naam. Je wilt geen eigenschap, sticker of omschrijving want die heb je nergens voor nodig. Jouw klanten ook niet. Je ziet gewoon de mens. Gekenmerkt door originele, fantasierijke en brede interesses, dat dan weer wel. Van nature creatief, complex en out-of-the-box denkend. Een beetje rebels. En behoorlijk avontuurlijk. 

Ik geloof dat deze mensen geboren idealisten zijn. Het beste met de wereld voorhebben. Opmerkzaam zijn, snel verbeteringen zien en streven naar het hoogst haalbare. In beleving intens, in oplossingen creatief. Het zijn gave mensen die staan open voor nieuwe meningen, ideeën en ervaringen. En daarmee… de mogelijkheid om in een opgevangen glimp van het onbekende een geheel nieuwe wereld te ontdekken in jezelf.

Wie openheid als persoonskenmerk heeft mag daarop inspelen door de wereld, zichzelf en hun passies te verkennen. Spelen en experimenteren noem ik dat. Mogelijk herken jij het ook als ‘leren’ omdat je een oriëntatie hebt op persoonlijke groei. En ik geloof ook dat als je dit persoonskenmerk gelijkstelt aan stressgevoeligheid, ‘moeilijk denken’ of wellicht zelfs verlegenheid, je het kenmerk (en jezelf) tekort doet. Sensitieve mensen zijn buitengewoon origineel en fantasierijk. In beleving intens, in oplossingen creatief. Simpelweg in staat alles wat ze zien, horen ,voelen en ervaren diepgaand te verwerken. Gesteund door wetenschap en praktijk weten we dat sensitieve mensen in de kern gewoon ontzettend gaaf zijn.  En het mooie? Ze zijn ook allemaal nog veel méér dan dat.

Jij weet dat. Het voelt als ruimte en vrijheid om daarop in te tappen. Daar streef je naar, voor jezelf en andere. Speelruimte om jouw wilde ideeën te laten stromen en aan de slag gaan met gekkigheid. De dag beginnen en afsluiten met een lach.  Wellicht wil je hier meer in leren of doen, en dan ben je bij The School of Play aan het juiste adres. Bijvoorbeeld als je je rugzak wilt vullen met mega veel creatieve en uitdagende oefeningen. Interventies waar een stukje lichtheid in zit. Of je eigenheid onderzoeken, zodat je meer keuzevrijheid bezit. Je authentieke expressie vergroten. En dat allemaal in een groep mensen die met je meestuitert en je creatieve ingevingen waardeert. Gelukkig hoef je het wiel niet alleen uit te vinden. Dat heb ik allang gedaan!

In de opleidingen van The School of Play bied ik hiervoor oefeningen die je in beweging zetten. Een omgeving waarin je kunt omdenken. Leren. Vrijelijk uitproberen. Waardoor jij het gevoel ervaart van een kind in een snoepwinkel. Je bruist. Bubbelt. Wilt aan de slag. Voelt dat je niet snel meer verlegen zit om materiaal. Je bent er klaar voor om er je eigen draai aan te geven. Dat daagt je uit. Geeft nieuwe ideeën en energie. Laat de toekomst maar komen. Jij bent er klaar voor!

Dit kenmerkt onze klanten:

 

kwaliteit

Ze willen kwaliteit. Zoals zij zelf ook kwaliteit willen leveren. Standaard trucjes herhalen en een modelletje erbij, daar gaan ze niet voor. Het is doorleven. Doen. De verandering zijn die je in de wereld wilt zien. En dus zelf je eigen beste klant zijn.

 

Diepgang

Én ze willen de diepte in. Opleidingen volgen is bijna een hobby. Mits ze inhoud hebben en goed zijn opgebouwd. En ze begrijpen dat spel bij uitstek geschikt is als brandstof voor deep level learning.

veelzijdig

Mijn klanten zijn filosofisch ingesteld en denken net wat verder door. Ze zijn autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Het zijn sensitieve en emotionele mensen die intens genieten van de wereld om hen heen.

 

idealistisch

Mijn klanten begrijpen vaak niet hoe anderen soms met elkaar omgaan. Ze hebben weinig op met macht of succes en geloven in ‘Holding Space’, de grondhouding waarin je wezenlijk contact maakt met jezelf en anderen, zonder veroordeling of advies.

 

Spiritueel

Oké, oké.. als ik nu ga aankomen met aura’s of edelstenen dan word ik nu digitaal van het scherm gejaagd. Ik bedoel echter dat ze zich bezig houden met ‘zichzelf emotioneel begrijpen en doorzien, zodat je weet wie je bent en wat je op deze aarde komt doen’.

playful

En het allerbelangrijkste: ze voelen de meerwaarde van speels leren. In een complex domein als ‘jezelf zijn in het leven’ leer je het beste omdat je het leuk vindt en jezelf er meer van gunt. Dat je als bijvangst complete vaardigheden leert ervaar je nauwelijk als inspanning. Het is de fascinerende kracht van playfulness.