Wat ons kenmerkt
Spelen kenmerkt zich doordat het lijkt alsof je even een ‘andere wereld’ binnenstapt. Een wereld waarin de tijd anders verloopt, problemen uitdagend zijn en alle gedachten en gevoelens zijn toegestaan. Wie spelend door het leven gaat beseft echter heel goed dat deze andere wereld altijd aanwezig én toegankelijk is. Een wereld die niet gecreëerd is of geregeerd wordt door het denken. We leven in een wereld van tegentellingen, van taal en concepten, van hier en daar, van jij en ik van waar en onwaar, van positief en negatief. Spelen zet dit alles op z’n kop. Het maakt verbinding met dat wat aan al deze tegenstellingen en invullingen vooraf gaat. Het ontstaat waar de wereld vloeibaar is, waar niets logisch is en waar geen enige schijnbare scheiding op de lange termijn houdbaar is. 

De verwijzing hiernaar zien we terug in de psychologie, filosofie en oude religies. Het is bekend onder namen als non-dualiteit, rigpa, dogchen, advaita etc.  Het is een woord dat verwijst naar een intimiteit, een liefde die woorden te boven gaat, precies in het hart van de ervaring van het huidige moment. Het verwijst naar thuiskomen, volledig jezelf zijn, heelheid en eenheid. 

Binnen The School of Play willen we je terugbrengen naar deze staat. Om zelf zo te leven en werken en anderen via non-dualistische kijk op het leven te (bege)leiden. Non-dualiteit is geen geloofsysteem, geen model, geen werkwijze en geen ‘how to’ gids. Het belooft je niets over de toekomst. Wel leer ik je via de drie principes hoe een duale kijk jouw huidige menselijke ervaring kan bepalen. Het helpt hier inzicht in te krijgen zodat je makkelijker kunt zijn met alles wat Is. 

Wat je hier niet leert is cognitief ervaren hoe jij bewustzijn bent en je ‘ik’ niet bestaat. Je kunt intellectueel non-dualiteitsconcepten aannemen maar dat is iets anders dan ervaren waar het naar verwijst. Daarom gaan we ook meer doen dan er alleen maar over praten. In de opleidingen bieden we jou de voedingsbodem om ervaringsgericht aan de slag te gaan. Speels. Introspectief. Verbindend. Inspirerend. En zowel spiritueel als down to earth. Wees welkom!

De aanpak die ik in de loop der jaren ontwikkeld heb berust op drie pijlers, te weten; moeiteloosheid, vrijheid en verwondering. Deze drie zijn van elkaar te onderscheiden maar niet los van elkaar te zien.  

Moeiteloosheid

Afgescheidenheid en ‘moeten’ vallen weg wanneer je speelt, waardoor je tijdelijk een ‘andere wereld’ creert. Ditzelfde gebeurd wanneer je je bewust bent van het feit dat jij de toeschouwer van je eigen innerlijke drama bent. In de ruimte die ontstaat kun je intappen op de bron van innerlijke wijsheid of deze op creatieve wijze tot uiting brengen. Je hoeft het niet te verzinnen of te creëeren, het ontstaat vanzelf. Speels. intuitief. Moeiteloos. Ontdek hoe makkelijk het leven kan zijn.

Vrijheid

Wist jij dat het woord school afgeleid is van het Latijnse woord scola, dat haar wortels heeft in het Griekse woord voor vrije tijd? Wanneer wij als mensen vrije tijd hebben gaan we van nature spelen en experimenteren. Verbinden we ons met anderen. Laten we ons ten diepste zien en gaan alle maskers af. Zijn we tot in de diepste vezels onszelf en vinden we de ander interessant. Wat hieruit voortkomt wordt vaak als geschenk gegeven, maar is van grootste waarde in het leven zelf (bv liefde of plezier). 

Verwondering

Verwondering is het begin van alle wijsheid. Het stelt je in staat om elke keer opnieuw de wereld met nieuwe ogen te bezien en daardoor nieuwe zaken te ontdekken. Over jezelf, de ander en de wereld om je heen. Het woord Play in de bedrijfsnaam slaat op het theater, wat een prachtige spiegel voor de realiteit biedt en je laat verwonderen. In de vorm van improvisatie geeft het ook nog eens ruimte om te zijn met wat komt. Een mooiere manier van leven is er bijna niet!