Magie in je Begeleiding

Wat er nodig is om te leven, studeren, ondernemen en werken met de moed om te falen en het lef om te stralen leer je in dit tweede jaar van de opleiding Vakspecialist Playfulness.¬†Leer flirten met flow, te baden in het bloed van blunders, tederheid koesterend terwijl wilde verlangens het winnen van dromen. De schroom onderwijl voorbij te gaan, zodat je kunt freewheelen met je passie, jouw ‚Äėte‚Äô tegemoet. Wie dit doet, zal ongemerkt anderen inspireren.

Degenen met wie jij werkt willen immers niet voorzichtig lonken naar hun dromen, hopend op het beste. Ze zijn niet bedoeld om rond te lopen met een beleefde glimlach op hun gezicht, zichzelf klein en veilig houdend zoals ze nu zo vaak nog doen. Zij zijn hier om voluit te leven, in actie te komen, intens krachtig zonder schroom, verlangend naar alles dat in het verlengde ligt van hun volgende stap. Ze zijn bedoeld om te schitteren, te vlammen, maar ook om afgebroken te worden, het stof van hun kleding te schudden en door te gaan. Keer op keer opnieuw. En jij beseft dit alles maar al te goed!

Reclaim your willingness to be fluid and flow

Hoe graag je ook wilt, als (bege-)leider kun je geen inzichten bewerkstelligen voor de ander. Je kunt de ander wel wijzen op de aanwezigheid van bron in zichzelf. De bron van nieuwe inzichten, de bron van ervaringen van flow, de bron van pure aanwezigheid. De speelruimte die jij hebt is hoe je de ander laat ervaren hoe het is om present te zijn, om uit het denken en midden in het hier-en-nu te vallen. 

Je hoeft de ander niets te leren, geen slimme theorieen te onthouden of concepten kunnen uitleggen. Het enige wat nodig is, is jullie ontmoeting van mens tot mens. The magic happens wanneer jij zonder agenda, zonder persoonlijke doelen, zonder belangen maar met wijdopen hart en open geeft durft te verschijnen.  Vanuit die grondhouding kun je luisteren, vragen stellen en samen spelen.  

Dit leerjaar heeft de naam ‘Magie in je Begeleiding’ meegekregen en je zult zelf ervaren en ontdekken hoe je op een organische en¬†bijna vanzelfsprekende wijze anderen kunt begeleiden bij een proces van bewustwording. In dit tweede leerjaar gaan we daarom speels en actief aan de slag met positieve psychologie, groeimindset (Dweck), learned optimism (Seligman), appreciative inquiry (Cooperrider) en flow (Csiksentmihalyi). We zetten al deze zaken – en meer – in een creatief daglicht.

Ik leer je in 18 lesdagen honderden laagdrempelige oefeningen, spelletjes en interventies, waarmee je de impact van je handelen vergroot. Het is alsof groei en ontwikkeling daardoor vanzelf gaan. Aan het einde van de opleiding heb je daarom het gevoel van een kind in een snoepwinkel. Je bubbelt. Je bruist. Je wilt aan de slag. Laat de toekomst maar komen. Jij bent er klaar voor. En dát is exact het gevoel dat jij ook jouw klanten wilt meegeven. Vanaf nu weet je hoe!

 

Inhoud van dit 2e opleidingsjaar

Magie in je Begeleiding gaat over een een milde kijk op het leven. Over foute keuzes maken en balen. Het gaat over trots, leren, de kick als het lukt. En dat alles te vertalen naar degenen met wie jij werkt. Het gaat over accepteren wat er is, het ‚Äėniet weten‚Äô omarmen, het ‚Äėniet kunnen‚Äô opzoeken, ‚Äėja‚Äô zeggen tegen wat zich aandient en de mogelijkheden die voor je liggen. Over positie innemen door het verhaal te vertellen van wie jij bent. Over kansen spotten om je verlangen in werkelijkheid om te zetten. Over af durven wijken. Over jouw waarheid spreken. Over vrijheid en doorzetten. Over plezier maken en spelen. De basisvaardigheden om te leren, ontwikkelen en innoveren. De basisvaardigheden voor het dagelijks leven. De basisvaardigheden die jij ook vanuit het diepst van je hart aan anderen gunt.

Je kunt bedenken ‘wat je wilt doen’ of ‘hoe je dat in de wereld gaat zetten’, maar pas wanneer je leert luisteren naar het fluisteren van je ziel kom je √©cht bij jouw heilige graal. Je vindt je passie namelijk niet, die vindt jou. En het enige wat je hoeft te leren is ‘dat wat zich wil tonen’ niet in de weg te gaan staan. Je loopt nu eenmaal het beste achteruit de toekomst in. Ik ga je dus niet leren om¬†‚Äėlijstjes in te vullen met klanten‚Äô of via testjes te weten wie je bent en wat je kunt. Niks ‘inzicht krijgen op hetgeen je van vroeger uit tegenhoudt’ en er dan vanuit gaan dat je gedrag voor altijd is verandert. De oefeningen die je dit jaar leert zijn een ode aan de vrije kras. Zodat ook anderen met jou buiten de lijntjes kunnen gaan kleuren.¬†

Ga als potentievinder en lefleverancier samen met je klant regenboogjagen of drakenontwaken en ontdek: wanneer je dit playful doet lijkt wel magie!¬†Het is magisch wanneer jouw klanten merken dat ze dachten een hekel te hebben aan in de belangstelling staan en het ineens d√≥√©n tot hun grote plezier. Het is magisch wanneer ze voelt dat hun hoofd ‚Äėuit‚Äô kan terwijl ze niet eens wisten dat ze dat knopje hadden. En het is magisch om mee te maken dat een ander ineens beseft waarvoor ze bestemd zijn omdat ze dit in alle cellen in je lijf voelen tintelen.

Magische begeleiding is enkel mogelijk wanneer je het lef om te stralen en de moed om te falen van binnenuit op de ander kunt overdragen. Niet enkel ‚Äėverkondigen‚Äô maar het zelf ook doen. Doorleven. Van binnenuit doorgeven.¬†De verschillende vaardigheden, zoals frustratietolerantie, flexibiliteit, omgaan met emoties en zichtbaar durven zijn, kunnen hierdoor in samenhang aangeboden worden. Je traint, leid en begeleid daardoor met meer impact!

Blok 1: Waarde(n)vol Leven

In dit blok brengen we je naar je verlangen. Nadenken over hoe het ‚Äėook‚Äô zou kunnen zijn. Hoe droom jij de wereld een mooiere plek? Waar kom jij je bed voor uit?¬†Een goed verhaal uitdragen gaat namelijk verder dan een lijstje met kernwaarden, een goede slogan op je website of quote aan de muur. Het is aan de ene kant 100% authentiek zijn. Er vol voor gaan, precies zoals jij bent. En aan de andere kant is letterlijk ‚Äėgaan staan voor datgene waar je voor gaat‚Äô. Het goede doen. Voor jou √©n anderen. Voor nu √©n de toekomst.

Blok 2: Onbevangenheid

Wat gebeurt er wanneer we een spectaculaire screw-up maken? We lachen, kijken¬†langzaam om ons heen in de hoop dat het niemand is opgevallen‚Äď of nog beter ‚Äď doen simpelweg alsof er niets is gebeurd. En de volgende keer doen we nog beter ons best.

‚ÄúTuurlijk mag je falen. Het is al goed dat je het probeert!‚ÄĚ Het klinkt zo gemakkelijk wanneer we het iemand horen zeggen. Maar voor je het weet probeer je ook d√°t weer te bewijzen…

Want hé hallo… mag ik je even wakker schudden? Leren doe je niet vanuit stress! Spelen is de manier waarop de natuur dat ontworpen heeft. Al spelende zet je jezelf letterlijk in beweging, wat motivatie, welzijn en zelfvertrouwen stimuleert. Je durft het leren aan te gaan. Hoe gekker en dwazer hoe beter. Het leert het beste een beetje buiten je zo-hoort-het-box =)

Blok 3: (Los) Laten

Problemen oplossen door ze erger te maken. Dat kan alleen maar met een vleugje humor en een overdosis liefde. Op de grens van je comfortzone, daar waar de lach te vinden is, vind je ruimte voor groei en ontwikkeling. Wanneer jij jezelf en je problemen niet meer zo serieus neemt kun je gaan spelen met die van de ander.

Positieve provocatie is gerelateerd aan omgekeerde psychologie en de paradoxale intentie. Voldoende input om lekker mee aan de slag te gaan en los te laten wat we niet langer vast willen houden. Natuurlijk pakken we ook dit thema weer deels improviserend aan!

Blok 4: Aandacht

Niet nadenken over gevolgen, maar leven in het nu. Voorbij de bedachtzame levenshouding de volheid ervaren van het leven. Niet te blijven hangen in je eigen ervaringen maar ontdekken wat de wereld je brengt. Leven in het nu. Openstaan voor alles wat er te ervaren is. Dát is rijkdom. En het is de basis voor alle autonomie beslissingen die we maken als mens. 

Blok 5: Emoties toelaten

Jij gunt je coachees, collega‚Äôs of leerlingen gevoelens van speelsheid en spontaniteit.¬†Zonder dat ze bang zijn voor een hoge hartslag, rode wangen of een snelle ademhaling. Zonder zich af te vragen wat een ander vindt van hun kwertsbaarheid, tranen of getoonde gevoel. Zodat ze kunnen ervaren ‚Äėhet¬†even niet meer weten‚Äô, en dat dat helemaal ok√© is.¬†Ze weer durven leven en gewoonweg mens kunnen zijn.

Blok 6: Aangaan

Koers uitstippelen. Dromen en wensen achterna. Niet bang zijn. Lef tonen en jezelf in de etalage zetten. Dat gun jij degenen met wie je werkt!¬†In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Kansen grijpend. Vertrouwen in zichzelf. Groeiend onderweg. Om onbegrensd de gewenste toekomst tegemoet te spurten. En te ontdekken dat spreken over jezelf in termen als ‘kunnen leren’ ipv enkel ‘kunnen’ vele malen motiverender is. In kleine stappen komen we vooruit, al lijkt het alsof we ‘zomaar wat doen’. Speel dit blok met de paradox van playfulness. Ik daag je uit!

Blok 7: Flexibiliteit

Flexibiliteit is een onmisbare competentie in onze snel veranderende wereld. Door out-of-the-box te kunnen denken en oké te worden met oncomfortabele en kwetsbare gevoelens, sta je soepeler in het leven. Deze dag reken je af met blokkades die leren en innoveren kunnen remmen en je zult ontdekken dat het geheim van succes niet schuilt in altijd maar het goede doen.

Blok 8: Gelijkwaardigheid

Mens zijn we altijd in relatie tot anderen. En dus duiken we dit blok in de wereld van positieve provocatie en statusdynamieken. Daar waar individueel al groei zichtbaar was brengen we nu alle vaardigheden samen in de omgang met de ander. Aanpassen, terugtrekken, jezelf boven de ander stellen.. gedrag dat we veel zien in stressvolle situaties. In alle gevallen wordt de verbinding niet gevoeld en vaak gemist. Het wisselen in interactie-status, geeft vertrouwen in het proces, in jezelf en in de ander.

Blok 9: Genieten

Hoe jij de wereld een mooie plek maakt, heeft alles te maken met wie jij bent, wat je leuk vindt om te doen en welk talent je (nog) wilt laten groeien. Daarom doen we dit blok een talenteninterview en kijken we naar jouw oplaadpunten. Het leven is bedoelt om te léven in plaats van overleven, zeg nu zelf!

Wat je dit jaar leert van playfulness:

* Luisteren zonder agenda
* Ruimte voor experiment
* Natuurlijke talenten benutten
* Vertrouwen op overvloed
* Alignment met je ziel
*¬†Cre√ęren vanuit moeiteloosheid
* Contact maken vanuit je kern
* Begeleiden vanuit present zijn

Prijs, data en meer…

 

Studiebelasting
Ik leer je in 2e jaar van de opleiding Vakspecialist Playfulness werken met honderden creatieve theatrale oefeningen in de meest brede zin van het woord; improvisatie, drama, clownerie, fooling, storytelling en creatief schrijven. Theoretisch omlijst in hapklare brokjes positieve psychologie, appreciate inquiry, storytelling en talentgedreven persoonlijke ontwikkeling. Deze achtergrondinformatie neem je in je eigen tijd rustig tot je zodat je in de opleidingsdagen relaxt mee kunt doen. De totale studiebelasting voor de opleiding is afhankelijk van je eigen inzet en enthousiasme, en de tijd die je beschikbaar hebt. Reken op in totaal circa 150 uur, waarvan 105 uur aan contacttijd en 45 uur aan de theorie / praktijkopdrachten. 

Studiemateriaal
Je beschikt via de opleidingsmap die je aan het begin van het jaar wordt uitegereikt over al het materiaal dat in de trainingen wordt gebruikt, zoals de verschillende werkvormen en opdrachten. Deze lesmap vol informatie geeft je voldoende inspiratie om de jaren daarna als coach, trainer of begeleider aan de slag te gaan en het is de ideale informatiebron om na afronding van Magie in je Begeleiding het afstudeerproces in te gaan. Op het materiaal in de opleidingsmap rust copyright en eigendomsrecht bij The School of Play.

Certificaat
Je ontvangt een Magie in je Begeleiding certificaat op de laatste dag bij voldoende aanwezigheid, voortgang en getoonde leergierigheid. Na voldoende afronding van alle onderdelen (1e jaar, dit 2e jaar en de individuele opdrachten) kun je in aanmerking komen voor het diploma Vakspecialist Playfulness.

Opleidingsdata 2022/2023

De data van de opleiding zijn nog niet bekend. In principe wordt er per maand een tweedaags blok gepland.

Overige informatie:
Aantal opleidingsblokken: 9

Groepsgrootte: 8-16 deelnemers.
Tijden: 09:30 tot 16.30 uur
Adres: Kraayenberg 8020 in Wijchen.

Prijs 2e opleidingsjaar

Deelnamekosten Magie in je Begeleiding opleiding ‚ā¨2895,- ¬†wanneer je je inschrijft voor 1 augustus 2022. (Daarna is de prijs ‚ā¨3295,-)Dit bedrag is inclusief lesmateriaal, koffie, thee en lunch. ¬†Je kunt betalen in termijnen.¬†Aanvullende mentorgesprekken kosten ‚ā¨ 127,50 per uur.

Moed om te Falen trainers en Lef om te stralen Coaches krijgen 1000 euro korting op de inschrijfprijs. 

The School of Play is dankzij een positieve toetsing door het Centrum voor Post Initieel Onderwijs (CPION) opgenomen in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) waardoor onze opleidingen  zijn vrijgesteld van BTW-heffing.

JAAR 1

AUTHENTICITEIT ‚ÄĘ ¬†VERBINDING ‚ÄĘ LEVEN MET OPEN HART

JAAR 2

MOED OM TE FALEN ‚ÄĘ LEF OM TE STRALEN ‚ÄĘ INTU√ŹTIEF ‚ÄĘ ZICHTBAAR

INDIVIDUEEL

EIGENHEID¬†‚ÄĘ INTEGRATIE ‚ÄĘ ONDERNEMERSCHAP

Xandra van Hooff (1976) is opgeleid als docent, pedagoog, medisch analist en mastercoach. Ze startte haar carri√®re als leerkracht, zorgco√∂rdinator en manager op o.a. scholen die verbonden zijn aan (justiti√ęle) jeugdinrichtingen en jeugd-GGZ. Hier ontdekte ze dat individuele verschillen en unieke perspectieven iemand kunnen helpen om uit te blinken in het leven, ongeacht wat men ook in het verleden heeft meegemaakt, en dat speelse theaterinterventies een manier zijn om het potentieel van iemand te ontsluiten. Ze studeerde vervolgens cum laude af met een master in Special Educational Needs en liet zich daarnaast bijscholen (en laat zich nog altijd scholen) tot impro-trainer, clownsdocent, laughter & healing yoga teacher en specialist drama. Sindsdien gebruikt ze toegepaste improvisatie als manier om veerkracht, flexibiliteit en spontaniteit te bevorderen. Vanaf 2012 leert ze via haar opleidingen, trainingen en workshops aan professionals hoe zij ditzelfde kunnen doen.