
Magie is als een schitterende toverstaf die je hanteert in je begeleiding, als een instrument van het universum dat je helpt om verbinding te maken met de oneindige bron van wijsheid en kracht die in je schuilt. Het is als een krachtige stroom van energie die door je heen stroomt en je begeleiding verheft tot ongekende hoogten. De magie die je gebruikt is echter geen externe kracht die je in je begeleiding gebruikt – het is een intrinsiek onderdeel van wie je bent. Het is als een mysterieuze kracht die in het weefsel van je wezen geweven is en die zich manifesteert als een oneindige bron van creativiteit en intuïtie. En terwijl je deze magie gebruikt om anderen te begeleiden, ontdek je ook dat je in essentie één bent met degenen die je begeleidt, en dat deze magie uiteindelijk een uitdrukking is van het onmetelijke bewustzijn dat ons allemaal omhult.
Dus, laat de toverstaf van magie je begeleiding verlichten en verheffen, en laat jezelf ontdekken dat jijzelf, je begeleiding en degenen die je begeleidt allemaal één zijn in de onbegrensde magie van het bewustzijn!
Lang hebben we geleefd zoals we dachten dat het hoorde. Hard werken. Hard presteren. Hard zorgen. Jammer alleen dat je jezelf daar een beetje door kwijtraakt. Wordt daarom (weer) teder tegendraads. Positief onaangepast. Eigengereid met een liefdevolle ondertoon. Wil jij zo leven? Anderen begeleiden op dit pad? Dan ben je bij deze opleiding aan het juiste adres.
Wil jij aan de slag als Moed om te Falen trainer of Lef om te Stralen coach? Het kan allemaal. Na deze opleiding geef jij je eigen draai aan het materiaal!

Doelgroep
Magie in je Begeleiding is bedoeld voor leraren, coaches, (jeugd)zorgwerkers, psychologen en andere (bege)leiders die anderen willen begeleiden in het versterken met hun spirituele intelligentie. Het is voor professionals die affiniteit hebben met theorie van positieve desintegratie (Dabrowski), ACT (Steven Hayes), Positieve psychologie (Seligman) incl. groeimindset (Carol Dweck) en Flow (Csikszentmihalyi), Appreciative inquiry (Cooperrider) en de sterke kanten benadering.
Jij gunt het degenen met wie je werkt dat ze het leven kunnen leiden zoals het gegeven is. Hun talenten zichtbaar maken. In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Vol vertrouwen in zichzelf. Het af en toe niet meer weten, maar trots op het proberen. De bocht uitvliegen en nog altijd voelen dat je oké bent. Wat je in deze opleiding leert is dan ook een ‘ode aan de vrije kras’. Tijdens de opleidingsblokken word je actief uitgedaagd met creatieve theatrale oefeningen in de meest brede zin van het woord; creatieve schrijftechnieken en improvisatie en spel. Ik zet mijn koffer vol gekkigheid voor in. Jij je enthousiasme? Want ach… in het slechtste geval gaat alles goed :-)
Voeg een beetje Magie toe aan je Begeleiding!
Alle feiten op een rijtje



Opleidingsinformatie
Wanneer je leeft en werkt in flow vergeet je de tijd en versmelt je met de activiteit. Dan voel je dat je het leven zelf bent – uitgestrekt, wakker, levend, vrij – nooit gescheiden van het geheel. Zo te leven is geen bestemming, het is je geboorterecht, je natuur. Wie het leven door zich laat stromen die voelt; ik ben thuis.
Aan de andere kant is het zo dat, wanneer het leven niet meer speels voelt, er in dat moment de mogelijkheid ontstaat om voorbij de identificatie met je ego te gaan (Positieve desintegratie wordt dit ook wel genoemd). Hier ligt een prachtkans in je begeleiding. Wanneer je (bege)leidt vanuit een spirituele visie kun je anderen laten floreren of voorbij het ego laten gaan (bv bij faalangst) door westerse psychologie te combineren met een manier van compassievol omarmen. Zo leer je de ander ook oordeelvrij bij zichzelf te zijn, ook in spannende of onzekere tijden.
Je ontvangt aan het begin van het jaar een opleidingsmap gevuld met theorie en oefeningen. Elke twee dagen behandelen we een hoofdstuk, welke wordt afgesloten met een blog of ervaringsverhaal zodat de materie gaat leven. In de opleidingsdagen gaan we dit niet bediscussiëren, maar leer je de hapklare brokjes theorie herkennen in de intimiteit van je subjectieve beleving. Op deze wijze ga je speels en prikkelend op indirecte wijze aan de slag met het spirituele gedachtengoed. Trekt dit je aan? Kun jij je eigen coach zijn? Zit je een grote hoeveelheid queeste in je ziel? Ga mee op avontuur!
We omlijsten de actieve opleidingsdagen theoretisch met hapklare brokjes positieve desintegratie theorie (Kazimierz Dabrowski), positieve psychologie, groeimindset (Dweck), learned optimism (Seligman), appreciative inquiry (Cooperrider) en flow (Csiksentmihalyi). We zetten al deze zaken – en meer – in een creatief daglicht. Om hier thuis ook mee aan de slag te gaan ontvang je aan het begin van het jaar een opleidingsmap gevuld met theorie en oefeningen. Elke dag behandelen we een ander stukje theorie. In de opleidingsdagen gaan we dit niet bediscussiëren, maar leer je ze herkennen in de intimiteit van je subjectieve beleving. Door de laagdrempelige oefeningen en interventies, vergroot je de impact van je handelen en lijkt ontwikkeling als vanzelf te gaan. Aan het eind heb je het gevoel van een kind in een snoepwinkel. Je bubbelt. Je bruist. Je wilt aan de slag. Laat de toekomst maar komen. Jij bent er klaar voor =)
Je leert in deze opleiding om anderen te begeleiden:
* Omarmen van het idee dat het belangrijkste doel in het leven is om ‘gewoon te zijn’.
* Een gezonde identiteit (persoonlijkheid) te ontwikkelen middels positieve psychologie.
* Ieder mens omarmen precies zoals ze zijn, met al hun glorieuze onvolkomenheden en rafelrandjes.
* Tijdens falen in belangrijke dingen, zaken nog altijd in perspectief kunnen zien.
* Realiseren wanneer het denken wordt beïnvloed door emotionele toestanden.
* Gedachtentreintjes (repetitief denken) te detecteren en niet automatisch erin mee gaan.
* In het moment leren switchen tussen aandacht voor innerlijke of uiterlijke ervaringen.
* In staat te zijn om tijdens gevoelens van ongemak het grote geheel te blijven zien.
* Zichzelf (bewust) toe te staan om zowel positieve als negatieve emoties te ervaren.
* Verbonden en empatisch blijven in gesprek, ook wanneer ze onaangename emoties ervaren.
* Zichzelf toestaan te twijfelen aan je waarnemingen en je overtuigingen.
* Op hun gemak zijn met lastige emoties als niet-weten, schaamte of onzekerheid.
* Tijd en moeite te investeren in hun talenten en dat wat ze van nature graag doen.
* Leren differentiëren, zodat ontdekt kan worden welke tips/ aanbevelingen de eigen behoeften weerspiegelen.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat aan het einde van het leerjaar bij voldoende aanwezigheid en getoonde leergierigheid. Wil je door na dit jaar? Dat kan! Start met Theater van het Leven of – wanneer je deze al hebt gevolgd – ga door voor Vakspecialist Playfulness®
Wat deelnemers zeggen
“Dit jaar geeft verdieping aan iedereen die werkt met ACT, met groeimindset, met mindfulness, met toegepaste impro.. het maakt niet uit wat je doet, het verdiept iedereen eigenlijk”
“Ik krijg handvatten om door te geven wat voor mij zulke grote eye-openers waren”
“Dit is een businesscoaching en leiderschapstraining ineen. Kunnen we Xandra niet klonen zodat iedereen dit kan leren?”
welcome Divine & Ridiculous human being!

IIk (Xandra) heb een gegronde achtergrond in non-dualiteit, boeddhisme psychologie, de Drie Principes evenals theater,- fysieke en dramatische improvisatie. Voor mij wijzen al deze paden naar hetzelfde en zijn het middelen om te onderzoeken wie we in essentie werkelijk zijn. Het is mijn passie om mensen weer in contact te brengen met jouw essentie, dat wat reeds aanwezig was toen jij als kind de wereld onbevangen en nieuwsgierig wilden ontdekken. Toch kan ik niet echt zeggen dat ik een non-duale leraar ben. Eerder geef ik je de ruimte om je menselijke kant te omarmen en voorbij je overtuigingen en conditioneringen te ervaren wat je werkelijk bent. Dat omvat zeker bewustzijnstraining, maar reikt ook in gebieden die satsangs, nonduale meditatie en mondelinge overdracht niet kunnen bereiken. Weten is goed. Ervaren is goud.
Opleidingsinhoud
Jaargang 2023 / 2024
Klik op + om meer te lezen.
Dag 1 en 2: Waarde(n)vol Leven
Een waarde(n)vol leven is leven met liefde als uitgangspunt, waarbij we duidelijk voor ogen hebben wat voor ons belangrijk is zodat we onze grote keuzes daarop kunnen baseren. Daartoe vinden we antwoorden op vragen als: Welke persoon willen we zijn? Wat vinden we echt belangrijk in ons werk? Wanneer ervaren we ons leven als zinvol? Waarde(n)vol leven laat je nadenken over hoe het ‘ook’ zou kunnen zijn. Hoe droom jij de wereld een mooiere plek? Tijdens deze dagen brengen we je daarvoor naar je verlangen. Vaak laten we namelijk het leven maar een beetje op zijn beloop, het overkomt ons als het ware. Een sterk innerlijk kompas wijst ons de koerst die we kunnen gaan. En tegelijkertijd is het ook ‘het goede doen’ in je alledaagse gedrag. Voor jou én anderen. Voor nu én de toekomst.
Dag 3 en 4: Onbevangenheid
Wat gebeurt er wanneer we een spectaculaire screw-up maken? We lachen, kijken langzaam om ons heen in de hoop dat het niemand is opgevallen, of we doen net alsof er niets is gebeurd. Maar de volgende keer doen we nog beter ons best. Hé hallo… mag ik je even wakker schudden? Leren en ontwikkelen doe je niet vanuit stress, dat doe je vanuit een innerlijke aangeboren drive. Het is deze energie waarmee we allemaal hebben leren omrollen, kruipen en lopen. En met dezelfde levensenergie kunnen we alles wat op ons pad komt creatief oplossen. Daardoor kun je ook in de toekomst het leven aan gaan. Hoe gekker en dwazer hoe beter. Het leert immers het beste een beetje buiten je zo-hoort-het-box =)
Dag 5 en 6: (Los) Laten
Problemen oplossen door ze erger te maken. Dat kan alleen maar met een vleugje humor en een overdosis liefde. Op de grens van je comfortzone, daar waar de lach te vinden is, vind je ruimte voor groei en ontwikkeling. Wanneer jij jezelf en je problemen niet meer zo serieus neemt kun je gaan spelen met die van de ander.
Positieve provocatie is gerelateerd aan omgekeerde psychologie en de paradoxale intentie. Voldoende input om lekker mee aan de slag te gaan en los te laten wat we niet langer vast willen houden. Natuurlijk pakken we ook dit thema weer deels improviserend aan!
Dag 7: Aandacht
Niet nadenken over gevolgen, maar leven in het nu. Voorbij de bedachtzame levenshouding de volheid ervaren van het leven. Niet te blijven hangen in je eigen ervaringen maar ontdekken wat de wereld je brengt. Leven in het nu. Openstaan voor alles wat er te ervaren is. Dát is rijkdom. En het is de basis voor alle autonomie beslissingen die we maken als mens.
Dag 8: Emoties toelaten
Jij gunt je coachees, collega’s of leerlingen gevoelens van speelsheid en spontaniteit. Zonder dat ze bang zijn voor een hoge hartslag, rode wangen of een snelle ademhaling. Zonder zich af te vragen wat een ander vindt van hun kwertsbaarheid, tranen of getoonde gevoel. Zodat ze kunnen ervaren ‘het even niet meer weten’, en dat dat helemaal oké is. Ze weer durven leven en gewoonweg mens kunnen zijn.
Dag 9: Aangaan
Koers uitstippelen. Dromen en wensen achterna. Niet bang zijn. Lef tonen en jezelf in de etalage zetten. Dat gun jij degenen met wie je werkt! In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Kansen grijpend. Vertrouwen in zichzelf. Groeiend onderweg. Om onbegrensd de gewenste toekomst tegemoet te spurten. En te ontdekken dat spreken over jezelf in termen als ‘kunnen leren’ ipv enkel ‘kunnen’ vele malen motiverender is. In kleine stappen komen we vooruit, al lijkt het alsof we ‘zomaar wat doen’. Speel dit blok met de paradox van playfulness. Ik daag je uit!
Dag 10: Integratiedag
Deze dag staat in het teken van vragen en verdieping. Invulling wordt met de groep opgepakt.
Dag 11 en 12: Flexibiliteit
Flexibiliteit is een onmisbare competentie in onze snel veranderende wereld. Door out-of-the-box te kunnen denken en oké te worden met oncomfortabele en kwetsbare gevoelens, sta je soepeler in het leven. Deze dag reken je af met blokkades die leren en innoveren kunnen remmen en je zult ontdekken dat het geheim van succes niet schuilt in altijd maar het goede doen.
Dag 13 en 14: Gelijkwaardigheid
Mens zijn we altijd in relatie tot anderen. En dus duiken we dit blok in de wereld van positieve provocatie en statusdynamieken. Daar waar individueel al groei zichtbaar was brengen we nu alle vaardigheden samen in de omgang met de ander. Aanpassen, terugtrekken, jezelf boven de ander stellen.. gedrag dat we veel zien in stressvolle situaties. In alle gevallen wordt de verbinding niet gevoeld en vaak gemist. Het wisselen in interactie-status, geeft vertrouwen in het proces, in jezelf en in de ander.
Dag 15 en 16: Genieten
Hoe jij de wereld een mooie plek maakt, heeft alles te maken met wie jij bent, wat je leuk vindt om te doen en welk talent je (nog) wilt laten groeien. Daarom doen we dit blok een talenteninterview en kijken we naar jouw oplaadpunten. Het leven is bedoelt om te léven in plaats van overleven, zeg nu zelf!
Prijs, data en meer…
Opleidingsgegevens 2023/2024
31 aug/1 sept, 5/6 okt, 2/3 nov, 1 en 15 dec, 11/ 12 jan, 8/9 febr, 7/8 maart, 18/19 april.
Tijden: 09:30 tot 16.30 uur
Adres: Zomertaling 27 te Wijchen
Prijs opleidingsjaar
Particulier / ZZP, bij inschrijving voor 1 juni: € 3275,- (daarna €3725,-)
Werkgevers / UWV, bij inschrijving voor 1 juni: € 3950,- (daarna €4495,-)
Dit is inclusief lesmap met opleidingsmateriaal, koffie/thee gedurende de dag en certificaat van deelname.
Opleidingskosten zijn aftrekbaar als ondernemer mits je een opleiding volgt voor jouw bedrijfsactiviteit, nieuwe ontwikkelingen of het op peil houden van jouw kennis. Je kunt zonder extra kosten betalen in termijnen. Aanvullende supervisie is mogelijk.
The School of Play is dankzij een positieve toetsing door het Centrum voor Post Initieel Onderwijs (CPION) opgenomen in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) waardoor onze opleidingen zijn vrijgesteld van BTW-heffing. Opleidingskosten zijn aftrekbaar voor ondernemers.
In mijn bedrijf The Sensitive Way help ik gedreven professionals a.k.a. “sensitieve stuiterballen” om te voelen waar hun talenten zitten, te genieten van hun eigenheid en hun lach (weer) te ontdekken. En hoe kun je dit nu beter leren dan op een lekkere speelse manier? Wanneer we vrijelijk reageren komt je ware kern tevoorschijn, kun je lachen om ongemak en rafelrandjes en toon je jezelf puur en echt. De opleiding Vakspecialist Playfulness heeft mij een enorme boost gegeven dit in de wereld te zetten en daar ben ik Xandra ongelofelijk dankbaar voor.
De opleiding heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Zelfs maanden na afronding, komen er nog steeds nieuwe inzichten binnen. Niet alleen heb ik zelf zoveel mooie inzichten verkregen, maar ik heb ook zoveel praktische tools mee kunnen nemen, dat de stap om zelf een training op te zetten, niet zo heel groot meer was.
Ik ben mezelf beter gaan begrijpen en daardoor ook een groot gedeelte van mijn coachees. De opleiding is praktisch, snel in te zetten en dit alles binnen een hele fijne sfeer. Hier kun je jezelf zijn waardoor je veel meer opneemt. Doordat Xandra zich kwetsbaar op stelde heb ik mij gerealiseerd dat ik ook een trainer kan zijn. Dank je wel daarvoor!
In de lessen van Xandra kreeg ik de ruimte om te onderzoeken wie ik was, als mens én als docent. Ik kon er met een gerust hart toegeven dat ik niet alles al wist. Mijn idee dat ik perfect moest zijn, kon de prullenbak in. Ik mocht experimenteren met ‘niet weten’. Iets wat ik altijd al normaal vond voor mijn leerlingen, leerde ik nu toepassen op mezelf. Het heeft mij zoveel rust en vertrouwen opgeleverd. Xandra laat iedereen aan bod komen, ziet scherp waar je mag groeien en geeft rust en zekerheid dat alles goed is. Een veilige speeltuin gevuld met lieve mensen.