Magie in je Begeleiding

Degenen met wie jij werkt willen niet verlegen met het leven flirten. Ze willen niet lonken naar hun dromen, hopend op het beste. Ze zijn niet bedoeld om rond te lopen met een beleefde glimlach op hun gezicht, zichzelf klein en veilig houdend zoals ze nu zo vaak nog doen. Zij zijn hier om voluit te leven, in actie te komen, intens krachtig zonder schroom, verlangend naar alles dat in het verlengde ligt van hun volgende stap. Zodat ze de wereld met hun talenten een mooiere plek kunnen maken. En jij beseft dit alles maar al te goed.

Wat er nodig is om te leven, studeren, ondernemen en werken met de moed om te falen en het lef om te stralen leer je in dit tweede jaar van de opleiding Vakspecialist Playfulness. Leer flirten met je flow, durf te baden in het bloed van je blunders, je tederheid koesterend terwijl jouw wildste verlangen het wint van je dromen. En je leert wat ervoor nodig is om je schroom daarin voorbij te gaan, zodat je durft te freewheelen met je passie, jouw ‘te’ tegemoet. Wie dit doet, zal ongemerkt anderen hiermee gaan inspireren!

 

Reclaim your willingness to be fluid and flow

In dit tweede leerjaar gaan we daarom speels en actief aan de slag met positieve psychologie, groeimindset (Dweck), learned optimism (Seligman), appreciative inquiry (Cooperrider) en flow (Csiksentmihalyi). Het zet al deze zaken – en meer – in een creatief daglicht. De oefeningen die je dit jaar leert zijn een ode aan de vrije kras. Zodat ook anderen met jou buiten de lijntjes kunnen gaan kleuren. 

Dit leerjaar heeft de naam ‘Magie in je Begeleiding’ meegekregen en je zult zelf ervaren en ontdekken hoe je op een organische en bijna vanzelfsprekende wijze anderen kunt begeleiden bij een proces van bewustwording. Ik leer je in 20 lesdagen honderden laagdrempelige oefeningen, spelletjes en interventies, waarmee je de impact van je handelen vergroot. Het is alsof groei en ontwikkeling daardoor vanzelf gaan. Aan het einde van de opleiding heb je daarom het gevoel van een kind in een snoepwinkel. Je bubbelt. Je bruist. Je wilt aan de slag. Laat de toekomst maar komen. Jij bent er klaar voor. En dát is exact het gevoel dat jij ook jouw klanten wilt meegeven. Vanaf nu weet je hoe!

 

Inhoud van dit 2e opleidingsjaar

Magie in je Begeleiding gaat over een mindset die je helpt te ontwikkelen. Over leren door te proberen. Over foute keuzes maken en balen. Het gaat over trots, leren, de kick als het lukt. En dat alles te vertalen naar degenen met wie jij werkt. Het gaat over accepteren wat er is, het ‘niet weten’ omarmen, het ‘niet kunnen’ opzoeken, ‘ja’ zeggen tegen wat zich aandient en de mogelijkheden die voor je liggen. Over positie innemen door het verhaal te vertellen van wie jij bent. Over kansen spotten om je verlangen in werkelijkheid om te zetten. Over af durven wijken. Over jouw waarheid spreken. Over vrijheid en doorzetten. Over plezier maken en spelen. De basisvaardigheden om te leren, ontwikkelen en innoveren. De basisvaardigheden voor het dagelijks leven. De basisvaardigheden die jij ook vanuit het diepst van je hart aan anderen gunt.

Je kunt bedenken ‘wat je wilt doen’ of ‘hoe je dat in de wereld gaat zetten’, maar pas wanneer je leert luisteren naar het fluisteren van je ziel kom je écht bij jouw heilige graal. Je vindt je passie namelijk niet, die vindt jou. En het enige wat je hoeft te leren is ‘dat wat zich wil tonen’ niet in de weg te gaan staan. Je loopt nu eenmaal het beste achteruit de toekomst in. Ik ga je dus niet leren om ‘lijstjes in te vullen met klanten’ of via testjes te weten wie je bent en wat je kunt. Niks ‘inzicht krijgen op hetgeen je van vroeger uit tegenhoudt’ en er dan vanuit gaan dat je gedrag voor altijd is verandert…

Ga als potentievinder en lefleverancier samen met je klant regenboogjagen of drakenontwaken en ontdek: wanneer je dit playful doet lijkt wel magie! Het is magisch wanneer jouw klanten merken dat ze dachten een hekel te hebben aan in de belangstelling staan en het ineens dóén tot hun grote plezier. Het is magisch wanneer ze voelt dat hun hoofd ‘uit’ kan terwijl ze niet eens wisten dat ze dat knopje hadden. En het is magisch om mee te maken dat een ander ineens beseft waarvoor ze bestemd zijn omdat ze dit in alle cellen in je lijf voelen tintelen.

Magische begeleiding is enkel mogelijk wanneer je het lef om te stralen en de moed om te falen van binnenuit op de ander kunt overdragen. Niet enkel ‘verkondigen’ maar het zelf ook doen. Doorleven. Van binnenuit doorgeven. De verschillende vaardigheden, zoals frustratietolerantie, flexibiliteit, omgaan met emoties en zichtbaar durven zijn, kunnen hierdoor in samenhang aangeboden worden. Je traint, leid en begeleid daardoor met meer impact!

Blok 1: Spelen met verhalen

Verschillende storytellingtechnieken komen aan bod. We werken via het lichaam (embodied storytelling), middels diverse modellen en vrijelijk creatief schrijvend. Daarnaast werken we improviserend met levensthema’s en de wijsheid van dilemma’s en problemen zodat jij verder komt en dit proces ook met anderen kunt herhalen.

Blok 2: Waarde(n)vol Leven

In dit blok brengen we je naar je verlangen. Nadenken over hoe het ‘ook’ zou kunnen zijn. Hoe droom jij de wereld een mooiere plek? Waar kom jij je bed voor uit? Een goed verhaal uitdragen gaat namelijk verder dan een lijstje met kernwaarden, een goede slogan op je website of quote aan de muur. Het is aan de ene kant 100% authentiek zijn. Er vol voor gaan, precies zoals jij bent. En aan de andere kant is letterlijk ‘gaan staan voor datgene waar je voor gaat’. Het goede doen. Voor jou én anderen. Voor nu én de toekomst.

Blok 3: Onbevangenheid

Wat gebeurt er wanneer we een spectaculaire screw-up maken? We lachen, kijken langzaam om ons heen in de hoop dat het niemand is opgevallen– of nog beter – doen simpelweg alsof er niets is gebeurd. En de volgende keer doen we nog beter ons best.

“Tuurlijk mag je falen. Het is al goed dat je het probeert!” Het klinkt zo gemakkelijk wanneer we het iemand horen zeggen. Maar voor je het weet probeer je ook dát weer te bewijzen…

Want hé hallo… mag ik je even wakker schudden? Leren doe je niet vanuit stress! Spelen is de manier waarop de natuur dat ontworpen heeft. Al spelende zet je jezelf letterlijk in beweging, wat motivatie, welzijn en zelfvertrouwen stimuleert. Je durft het leren aan te gaan. Hoe gekker en dwazer hoe beter. Het leert het beste een beetje buiten je zo-hoort-het-box =)

Blok 4: (Los) Laten

Problemen oplossen door ze erger te maken. Dat kan alleen maar met een vleugje humor en een overdosis liefde. Op de grens van je comfortzone, daar waar de lach te vinden is, vind je ruimte voor groei en ontwikkeling. Wanneer jij jezelf en je problemen niet meer zo serieus neemt kun je gaan spelen met die van de ander.

Positieve provocatie is gerelateerd aan omgekeerde psychologie en de paradoxale intentie. Voldoende input om lekker mee aan de slag te gaan en los te laten wat we niet langer vast willen houden. Natuurlijk pakken we ook dit thema weer deels improviserend aan!

Blok 5: Aandacht en emoties toelaten

Niet nadenken over gevolgen, maar leven in het nu. Voorbij de bedachtzame levenshouding de spontaniteit ervaren om een vraag te durven stellen of iets te doen, zonder je af te vragen hoe dit overkomt.  Niet te blijven hangen in je eigen ervaringen maar ontdekken wat er nog meer binnen en buiten je is. Leven in het nu. Openstaan voor wat komt. Dát gun jij jezelf en jouw klanten (of klantjes).

Zodat ze niet langer bang hoeven te zijn voor een hoge hartslag, rode wangen of een snelle ademhaling. Ze kunnen ervaren ‘het even niet meer weten’, en dat dat helemaal oké is. Ze weer durven uitproberen in plaats van zich willen bewijzen.

Jij gunt je coachees, collega’s of leerlingen gevoelens van speelsheid en spontaniteit. Jij gunt het hen dat ze hun talenten zichtbaar durven maken, zonder zich bezig te houden met kritiek onderweg. In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Kansen grijpend. Vertrouwen in zichzelf. Groeiend onderweg.

Blok 6: Dingen aangaan door 'aan' te gaan

Koers uitstippelen. Dromen en wensen achterna. Niet bang zijn. Lef tonen en jezelf in de etalage zetten. Dat gun jij degenen met wie je werkt! Zichtbaar zijn. Voor hun missie in het leven. Om onbegrensd de gewenste toekomst tegemoet te spurten. Meerwaarde uit waarden te halen. je eigen unieke pad bewandelen. En ontdekken dat spreken over jezelf in termen als ‘kunnen leren’ ipv enkel ‘kunnen’ vele malen motiverender is. In kleine stappen komen we vooruit, al lijkt het alsof we ‘zomaar wat doen’. Speel dit blok met de paradox van playfulness. Ik daag je uit!

Blok 7: Flexibiliteit

Flexibiliteit is een onmisbare competentie in onze snel veranderende wereld. Door out-of-the-box te kunnen denken en oké te worden met oncomfortabele en kwetsbare gevoelens, sta je soepeler in het leven. Deze dag reken je af met blokkades die leren en innoveren kunnen remmen en je zult ontdekken dat het geheim van succes niet schuilt in altijd maar het goede doen.

Blok 8: Gelijkwaardigheid

Mens zijn we altijd in relatie tot anderen. En dus duiken we dit blok in de wereld van positieve provocatie en statusdynamieken. Daar waar individueel al groei zichtbaar was brengen we nu alle vaardigheden samen in de omgang met de ander. Aanpassen, terugtrekken, jezelf boven de ander stellen.. gedrag dat we veel zien in stressvolle situaties. In alle gevallen wordt de verbinding niet gevoeld en vaak gemist. Het wisselen in interactie-status, geeft vertrouwen in het proces, in jezelf en in de ander.

Blok 9: Genieten

Hoe jij de wereld een mooie plek maakt, heeft alles te maken met wie jij bent, wat je leuk vindt om te doen en welk talent je (nog) wilt laten groeien. Daarom doen we dit blok een talenteninterview en kijken we naar jouw oplaadpunten. Het leven is bedoelt om te léven in plaats van overleven, zeg nu zelf!

Blok 10: Zichtbaarheid

Koers uitstippelen. Dromen en wensen achterna. Lef tonen en jezelf in de etalage zetten. Dat gun jij jezelf en degenen met wie je werkt! Zichtbaar zijn. Voor jezelf. Voor anderen. Voor jouw missie in het leven. Om onbegrensd je gewenste toekomst tegemoet te spurten. Meerwaarde uit je waarden halen. Jouw eigen pad bewandelen. En ontdekken dat spreken over jezelf in termen als ‘kunnen leren’ ipv enkel ‘kunnen’ vele malen motiverender is.

Alles hangt hierbij af van het verhaal dat je jezelf vertelt. Dit is niet alleen het magische geheim achter elke goede verkoop en het ultieme ingrediënt van elke koerswijziging, maar ook de basis van moedig leiderschap. Voor iedereen die wil leven vanuit z’n tenen. Die zich vrijer en nutter in zijn of haar werkomgeving wil voelen. Voor iedereen die innovatiever willen handelen en bijdragen aan het geheel. Het zijn díé kwaliteiten waardoor je positief opvalt, je leeft vanuit je waarden en de ander je niet meer vergeet.

Door woorden te combineren met een verhaal, een gevoel of een visueel concept  ontstaat er een congruent beeld wat je makkelijk kunt onthouden. Zo ontstaat door value tagging de mogelijk in de toekomst om kansen te spotten én grijpen die in lijn liggen met hetgeen bij je past. Zo creeer je je droomleven en laat je de toekomst spontaan ontstaan, vanuit een diep verlangen naar wie je wilt zijn. Dat is geen magie. Dat is simpele breinwetenschap. Maar het voelt wel zo :-)

Wat je dit jaar leert van playfulness:

* Ruimte voor experiment
* Focussen op sterke punten
* Natuurlijke talenten benutten
* Creëer vanuit moeiteloosheid
* Meer spontaniteit ervaren
* In contact komen met je kern
* Uitdrukking geven aan je kern
* Vertrouwen op overvloed
* Alignment met je zielsmissie

Prijs, data en meer…

 

Studiebelasting
Ik leer je in 2e jaar van de opleiding Vakspecialist Playfulness werken met honderden creatieve theatrale oefeningen in de meest brede zin van het woord; improvisatie, drama, clownerie, fooling, storytelling en creatief schrijven. Theoretisch omlijst in hapklare brokjes positieve psychologie, appreciate inquiry, storytelling en talentgedreven persoonlijke ontwikkeling. Deze achtergrondinformatie neem je in je eigen tijd rustig tot je zodat je in de opleidingsdagen relaxt mee kunt doen. De totale studiebelasting voor de opleiding is afhankelijk van je eigen inzet en enthousiasme, en de tijd die je beschikbaar hebt. Reken op in totaal circa 150 uur, waarvan 120 uur aan contacttijd en 30 uur aan de theorie / praktijkopdrachten. 

Studiemateriaal
Je beschikt via de opleidingsmap die je aan het begin van het jaar wordt uitegereikt over al het materiaal dat in de trainingen wordt gebruikt, zoals de verschillende werkvormen en opdrachten. Deze lesmap vol informatie geeft je voldoende inspiratie om de jaren daarna als coach, trainer of begeleider aan de slag te gaan en het is de ideale informatiebron om na afronding van Magie in je Begeleiding het afstudeerproces in te gaan. Op het materiaal in de opleidingsmap rust copyright en eigendomsrecht bij The School of Play.

Certificaat
Je ontvangt een Magie in je Begeleiding certificaat op de laatste dag bij voldoende aanwezigheid, voortgang en getoonde leergierigheid. Na voldoende afronding van alle onderdelen (1e jaar, dit 2e jaar en de individuele opdrachten) kun je in aanmerking komen voor het diploma Vakspecialist Playfulness.

Opleidingsdata 2021/2022

Er staat 1 opleidingsgroep gepland op do/vr: 2/3 sept, 21/22 okt, 18/19 nov, 16/17 dec, 20/21 jan, 17/18 febr, 17/18 mrt, 14/15 apr, 19/20 mei en 16/17 juni. Je kunt je via deze link inschrijven voor dit tweede leerjaar.

Tijden van de opleiding
Van 09:30 – 16:30 uur

Locatie en adres
De opleidingsdagen zijn op onze locatie (kraayenberg 8020) in Wijchen.

Studiegids
Bekijk hier de informatie over de tweejarige opleiding Vakspecialist Playfulness waar dit jaar Magie in je begeleiding onderdeel van is. Of download de studiegids voor meer informatie.

Prijs 2e opleidingsjaar

Deelnamekosten Magie in je Begeleiding opleiding € 2595,–  wanneer je je inschrijft voor 1 augustus 2021 (Hierna wordt de prijs € 2895,-) Dit bedrag is inclusief lesmateriaal, koffie, thee en lunch.  Je kunt betalen in termijnen. Aanvullende mentorgesprekken kosten € 127,50 per uur. 

Moed om te Falen trainers en Lef om te stralen Coaches krijgen 1000 euro korting op de inschrijfprijs. 

The School of Play is dankzij een positieve toetsing door het Centrum voor Post Initieel Onderwijs (CPION) opgenomen in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) waardoor onze opleidingen  zijn vrijgesteld van BTW-heffing. 

JAAR 1

AUTHENTICITEIT •  VERBINDING • LEVEN MET OPEN HART

JAAR 2

MOED OM TE FALEN • LEF OM TE STRALEN • INTUÏTIEF • ZICHTBAAR

INDIVIDUEEL

EIGENHEID • INTEGRATIE • ONDERNEMERSCHAP

Xandra van Hooff (1976) is opgeleid als docent, pedagoog, medisch analist en mastercoach. Ze startte haar carrière als leerkracht, zorgcoördinator en manager op o.a. scholen die verbonden zijn aan (justitiële) jeugdinrichtingen en jeugd-GGZ. Hier ontdekte ze dat individuele verschillen en unieke perspectieven iemand kunnen helpen om uit te blinken in het leven, ongeacht wat men ook in het verleden heeft meegemaakt, en dat speelse theaterinterventies een manier zijn om het potentieel van iemand te ontsluiten. Ze studeerde vervolgens cum laude af met een master in Special Educational Needs en liet zich daarnaast bijscholen (en laat zich nog altijd scholen) tot impro-trainer, clownsdocent, laughter & healing yoga teacher en specialist drama. Sindsdien gebruikt ze toegepaste improvisatie als manier om veerkracht, flexibiliteit en spontaniteit te bevorderen. Vanaf 2012 leert ze via haar opleidingen, trainingen en workshops aan professionals hoe zij ditzelfde kunnen doen.