Magie in je Begeleiding

We willen allemaal ontsnappen aan de middelmatigheid. De rauwe waarheid spreken en stoppen onszelf te verontschuldigen voor wie we werkelijk zijn. We willen voluit leven, verdwalen in de lach. Geen enkel mens is bedoeld om zichzelf klein en veilig te houdend (wat ze nu wel nog vaak doen). Je weet dat ieder mens hier is om z’n missie vorm te geven, voluit te spreken en de wereld een mooiere plek te maken. Niet langer flirten met het leven, maar het te claimen. Totdat ze zich herinneren wie ze werkelijk zijn. Zich laten zien en iets moois neerzetten in de wereld. En niemand hen meer kan ontkennen.

In dit opleidingsjaar maak je de connectie tussen spelen’ en het alledaagse leven zodat je ook anderen kunt gaan begeleiden. Jij bent hierin je eigen eerste klant. Je ontdekt welke talenten zich willen ontwikkelen en waar je hart van in de fik vliegt. Je leert angst om te zetten in keuzevrijheid, boosheid in innerlijke kracht. Je doet¬†wat ervoor nodig is om je schroom voorbij te gaan, zodat je kunt gaan freewheelen met je passie, jouw ‚Äėte‚Äô tegemoet. Verlangen naar alles dat in het verlengde ligt van de volgende stap. Duiken in de diepste spelonken van de ziel. Het leven ten volste leven, het opeten, verteren, er fantastische dingen mee doen!

Reclaim your willingness to be fluid and flow

Deze opleiding biedt een non-duale wijze van begeleiden. Het enige wat hiervoor nodig is, is jullie ontmoeting van mens tot mens. Daarvoor maak je contact met de ander vanuit het vrije en niet-geconditioneerde gewaarzijn. ‘The magic happens’ wanneer jij zonder agenda, zonder persoonlijke doelen, zonder belangen maar met wijdopen hart en open geeft durft te verschijnen. Des te meer je de ander laat ervaren hoe het is om present te zijn, om uit het denken en midden in het hier-en-nu te vallen, des te meer impact jij in je (bege)leiding hebt.¬†

Dit leerjaar heeft de naam ‘Magie in je Begeleiding’ meegekregen en je zult zelf ervaren en ontdekken hoe je op een organische en¬†bijna vanzelfsprekende wijze kunt begeleiden bij een proces van bewustwording. Speels en prikkelend ga je aan de slag met positieve psychologie, groeimindset (Dweck), learned optimism (Seligman), appreciative inquiry (Cooperrider) en flow (Csiksentmihalyi). We zetten al deze zaken – en meer – in een creatief daglicht.

Ik leer je in 18 lesdagen tientallen laagdrempelige oefeningen, spelletjes en interventies, waarmee je de impact van je handelen vergroot. Het is alsof groei en ontwikkeling daardoor vanzelf gaan. Aan het einde van de opleiding heb je daarom het gevoel van een kind in een snoepwinkel. Je bubbelt. Je bruist. Je wilt aan de slag. Laat de toekomst maar komen. Jij bent er klaar voor. En dát is exact het gevoel dat jij ook jouw klanten wilt meegeven. Vanaf nu weet je hoe!

 

Begeleid met lef, lol en liefde

Magie in je Begeleiding gaat over een een milde kijk op het leven. Over foute keuzes maken en balen. Het gaat over trots, leren, de kick als het lukt. En dat alles te vertalen naar degenen met wie jij werkt. Het gaat over accepteren wat er is, het ‚Äėniet weten‚Äô omarmen, het ‚Äėniet kunnen‚Äô opzoeken, ‚Äėja‚Äô zeggen tegen wat zich aandient en de mogelijkheden die voor je liggen. Over positie innemen door het verhaal te vertellen van wie jij bent. Over kansen spotten om je verlangen in werkelijkheid om te zetten. Over af durven wijken. Over jouw waarheid spreken. Over vrijheid en doorzetten. Over plezier maken en spelen. De basisvaardigheden om te leren, ontwikkelen en innoveren. De basisvaardigheden voor het dagelijks leven. De basisvaardigheden die jij ook vanuit het diepst van je hart aan anderen gunt.

Je kunt bedenken ‘wat je wilt doen’ of ‘hoe je dat in de wereld gaat zetten’, maar pas wanneer je leert luisteren naar het fluisteren van je ziel kom je √©cht bij jouw heilige graal. Je vindt je passie namelijk niet, die vindt jou. En het enige wat je hoeft te leren is ‘dat wat zich wil tonen’ niet in de weg te gaan staan. Je loopt nu eenmaal het beste achteruit de toekomst in. Ik ga je dus niet leren om¬†‚Äėlijstjes in te vullen met klanten‚Äô of via testjes te weten wie je bent en wat je kunt. Niks ‘inzicht krijgen op hetgeen je van vroeger uit tegenhoudt’ en er dan vanuit gaan dat je gedrag voor altijd is verandert. De oefeningen die je dit jaar leert zijn een ode aan de vrije kras. Zodat ook anderen met jou buiten de lijntjes kunnen gaan kleuren.¬†

Ga als potentievinder en lefleverancier samen met je klant regenboogjagen of drakenontwaken en ontdek: wanneer je dit playful doet lijkt wel magie!¬†Het is magisch wanneer jouw klanten merken dat ze dachten een hekel te hebben aan in de belangstelling staan en het ineens d√≥√©n tot hun grote plezier. Het is magisch wanneer ze voelt dat hun hoofd ‚Äėuit‚Äô kan terwijl ze niet eens wisten dat ze dat knopje hadden. En het is magisch om mee te maken dat een ander ineens beseft waarvoor ze bestemd zijn omdat ze dit in alle cellen in je lijf voelen tintelen.

Magische begeleiding is enkel mogelijk wanneer je het lef om te stralen en de moed om te falen van binnenuit op de ander kunt overdragen. Niet enkel ‚Äėverkondigen‚Äô maar het zelf ook doen. Doorleven. Van binnenuit doorgeven.¬†De verschillende vaardigheden, zoals frustratietolerantie, flexibiliteit, omgaan met emoties en zichtbaar durven zijn, kunnen hierdoor in samenhang aangeboden worden. Je traint, leid en begeleid daardoor met meer impact!

Blok 1: Waarde(n)vol Leven

In dit blok brengen we je naar je verlangen. Vaak laten we namelijk het leven maar een beetje op zijn beloop, het overkomt ons als het ware. Een sterk innerlijk kompas wijst ons de koerst die we kunnen gaan.

Een waarde(n)vol leven is leven met liefde als uitgangspunt, waarbij we duidelijk voor ogen hebben wat voor ons belangrijk is zodat we onze grote keuzes daarop kunnen baseren. Daartoe vinden we antwoorden op vragen als: Welke persoon willen we zijn? Wat vinden we echt belangrijk in ons werk? Wanneer ervaren we ons leven als zinvol? Waarde(n)vol leven laat je nadenken over hoe het ‚Äėook‚Äô zou kunnen zijn. Hoe droom jij de wereld een mooiere plek? En tegelijkertijd is het ook ‘het goede doen’ in je alledaagse gedrag. Voor jou √©n anderen. Voor nu √©n de toekomst.

Blok 2: Onbevangenheid

Wat gebeurt er wanneer we een spectaculaire screw-up maken? We lachen, kijken¬†langzaam om ons heen in de hoop dat het niemand is opgevallen‚Äď of nog beter ‚Äď doen simpelweg alsof er niets is gebeurd. En de volgende keer doen we nog beter ons best.¬†

Hé hallo… mag ik je even wakker schudden? Leren en ontwikkelen doe je niet vanuit stress, dat doe je vanuit een innerlijke aangeboren drive. Het is deze energie waarmee we allemaal hebben leren omrollen, kruipen en lopen. En met dezelfde levensenergie kunnen we de problemen op ons pad creatief oplossen.

Wie onbevangen wil leven herkent ineffectief gedrag en automatische gedachten die deze aangeboren nieuwsgierigheid en ontwikkelingsbereidheid tegengaat en weigert deze nog langer te geloven. Hierdoor kun je kiezen voor speelse engagement. Spelen is immers de manier waarop de natuur leren ontworpen heeft.

Al spelende zet je jezelf letterlijk in beweging, waardoor je je weer met je innerlijke motivatie, welzijn en zelfvertrouwen verbindt. Daardoor kun je ook in de toekomst het leven (en leren) aan te gaan. Hoe gekker en dwazer hoe beter. Het leert immers het beste een beetje buiten je zo-hoort-het-box =)

Blok 3: (Los) Laten

Problemen oplossen door ze erger te maken. Dat kan alleen maar met een vleugje humor en een overdosis liefde. Op de grens van je comfortzone, daar waar de lach te vinden is, vind je ruimte voor groei en ontwikkeling. Wanneer jij jezelf en je problemen niet meer zo serieus neemt kun je gaan spelen met die van de ander.

Positieve provocatie is gerelateerd aan omgekeerde psychologie en de paradoxale intentie. Voldoende input om lekker mee aan de slag te gaan en los te laten wat we niet langer vast willen houden. Natuurlijk pakken we ook dit thema weer deels improviserend aan!

Blok 4: Aandacht

Niet nadenken over gevolgen, maar leven in het nu. Voorbij de bedachtzame levenshouding de volheid ervaren van het leven. Niet te blijven hangen in je eigen ervaringen maar ontdekken wat de wereld je brengt. Leven in het nu. Openstaan voor alles wat er te ervaren is. D√°t is rijkdom. En het is de basis voor alle autonomie beslissingen die we maken als mens.

Blok 4: Emoties toelaten

Jij gunt je coachees, collega‚Äôs of leerlingen gevoelens van speelsheid en spontaniteit.¬†Zonder dat ze bang zijn voor een hoge hartslag, rode wangen of een snelle ademhaling. Zonder zich af te vragen wat een ander vindt van hun kwertsbaarheid, tranen of getoonde gevoel. Zodat ze kunnen ervaren ‚Äėhet¬†even niet meer weten‚Äô, en dat dat helemaal ok√© is.¬†Ze weer durven leven en gewoonweg mens kunnen zijn.

Blok 5: Aangaan

Koers uitstippelen. Dromen en wensen achterna. Niet bang zijn. Lef tonen en jezelf in de etalage zetten. Dat gun jij degenen met wie je werkt!¬†In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Kansen grijpend. Vertrouwen in zichzelf. Groeiend onderweg. Om onbegrensd de gewenste toekomst tegemoet te spurten. En te ontdekken dat spreken over jezelf in termen als ‘kunnen leren’ ipv enkel ‘kunnen’ vele malen motiverender is. In kleine stappen komen we vooruit, al lijkt het alsof we ‘zomaar wat doen’. Speel dit blok met de paradox van playfulness. Ik daag je uit!

Blok 6: Flexibiliteit

Flexibiliteit is een onmisbare competentie in onze snel veranderende wereld. Door out-of-the-box te kunnen denken en oké te worden met oncomfortabele en kwetsbare gevoelens, sta je soepeler in het leven. Deze dag reken je af met blokkades die leren en innoveren kunnen remmen en je zult ontdekken dat het geheim van succes niet schuilt in altijd maar het goede doen.

Blok 7: Gelijkwaardigheid

Mens zijn we altijd in relatie tot anderen. En dus duiken we dit blok in de wereld van positieve provocatie en statusdynamieken. Daar waar individueel al groei zichtbaar was brengen we nu alle vaardigheden samen in de omgang met de ander. Aanpassen, terugtrekken, jezelf boven de ander stellen.. gedrag dat we veel zien in stressvolle situaties. In alle gevallen wordt de verbinding niet gevoeld en vaak gemist. Het wisselen in interactie-status, geeft vertrouwen in het proces, in jezelf en in de ander.

Blok 8: Genieten

Hoe jij de wereld een mooie plek maakt, heeft alles te maken met wie jij bent, wat je leuk vindt om te doen en welk talent je (nog) wilt laten groeien. Daarom doen we dit blok een talenteninterview en kijken we naar jouw oplaadpunten. Het leven is bedoelt om te léven in plaats van overleven, zeg nu zelf!

Blok 9: Al doende Zijn

Het is tijd geworden om alle voorgaande stappen bij elkaar te brengen en te versimpelen. Je geeft gedurende deze tweedaagse een korte training. Ook ga je verwoorden wat je hebt geleerd over jezelf, je talenten, waar je van geniet en hoe je playfulness verder uit wilt gaan dragen. 

 

Wat je dit jaar leert van playfulness:

* Luisteren zonder agenda
* Ruimte voor experiment
* Natuurlijke talenten benutten
* Vertrouwen op overvloed
* Alignment met je ziel
*¬†Cre√ęren vanuit moeiteloosheid
* Contact maken vanuit je kern
* Begeleiden vanuit present zijn

Prijs, data en meer…

 

Studiebelasting
Ik leer je werken met tientallen creatieve theatrale oefeningen in de meest brede zin van het woord; improvisatie, drama, clownerie, fooling, storytelling en creatief schrijven. Theoretisch omlijst in hapklare brokjes positieve psychologie, appreciate inquiry, storytelling en talentgedreven persoonlijke ontwikkeling. Deze achtergrondinformatie neem je in je eigen tijd rustig tot je zodat je in de opleidingsdagen relaxt mee kunt doen. De totale studiebelasting voor de opleiding is afhankelijk van je eigen inzet en enthousiasme, en de tijd die je beschikbaar hebt. Reken op in totaal circa 150 uur, waarvan 105 uur aan contacttijd en 45 uur aan de theorie / praktijkopdrachten. 

Studiemateriaal
Je beschikt via de opleidingsmap die je aan het begin van het jaar wordt uitegereikt over al het materiaal dat in de trainingen wordt gebruikt, zoals de verschillende werkvormen en opdrachten. Deze lesmap vol informatie geeft je voldoende inspiratie om de jaren daarna als coach, trainer of begeleider aan de slag te gaan en het is de ideale informatiebron om na afronding van Magie in je Begeleiding het afstudeerproces in te gaan. Op het materiaal in de opleidingsmap rust copyright en eigendomsrecht bij The School of Play.

Certificaat
Je ontvangt een Magie in je Begeleiding certificaat op de laatste dag bij voldoende aanwezigheid, voortgang en getoonde leergierigheid. Na voldoende afronding van alle onderdelen (1e jaar, dit 2e jaar en de individuele opdrachten) kun je in aanmerking komen voor het diploma Vakspecialist Playfulness.

Opleidingsdata 2022/2023

Data onder voorbehoud: 22/23 sept, 13/14 okt, 17/18 nov, 15/16 dec, 12/13 jan, 9/10 febr, 9/10 mrt, 6/7 april en 11/12 mei

Overige informatie:
Aantal opleidingsblokken: 9
Groepsgrootte: 8-16 deelnemers.
Tijden: 09:30 tot 16.30 uur
Adres: Zomertaling 27 te Wijchen 

Prijs 2e opleidingsjaar

Deelnamekosten Magie in je Begeleiding opleiding ‚ā¨2895,- ¬†wanneer je je inschrijft voor 1juni 2022. (Daarna is de prijs ‚ā¨3295,-) Dit bedrag is inclusief map met lesmateriaal en koffie / thee gedurende de opleidingsdagen. ¬†Je kunt betalen in termijnen. Aanvullende mentorgesprekken zijn mogelijk (225 euro voor 1,5 uur).

Moed om te Falen trainers en Lef om te stralen Coaches krijgen 1000 euro korting op de inschrijfprijs. 

The School of Play is dankzij een positieve toetsing door het Centrum voor Post Initieel Onderwijs (CPION) opgenomen in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) waardoor onze opleidingen  zijn vrijgesteld van BTW-heffing.

JAAR 1

AUTHENTICITEIT ‚ÄĘ ¬†VERBINDING ‚ÄĘ LEVEN MET OPEN HART

JAAR 2

MOED OM TE FALEN ‚ÄĘ LEF OM TE STRALEN ‚ÄĘ INTU√ŹTIEF ‚ÄĘ ZICHTBAAR

INDIVIDUEEL

EIGENHEID¬†‚ÄĘ INTEGRATIE ‚ÄĘ ONDERNEMERSCHAP

Xandra van Hooff (1976) is opgeleid als docent, pedagoog, medisch analist en mastercoach. Ze startte haar carri√®re als leerkracht, zorgco√∂rdinator en manager op o.a. scholen die verbonden zijn aan (justiti√ęle) jeugdinrichtingen en jeugd-GGZ. Hier ontdekte ze dat individuele verschillen en unieke perspectieven iemand kunnen helpen om uit te blinken in het leven, ongeacht wat men ook in het verleden heeft meegemaakt, en dat speelse theaterinterventies een manier zijn om het potentieel van iemand te ontsluiten. Ze studeerde vervolgens cum laude af met een master in Special Educational Needs en liet zich daarnaast bijscholen (en laat zich nog altijd scholen) tot impro-trainer, clownsdocent, laughter & healing yoga teacher en specialist drama. Sindsdien gebruikt ze toegepaste improvisatie als manier om veerkracht, flexibiliteit en spontaniteit te bevorderen. Vanaf 2012 leert ze via haar opleidingen, trainingen en workshops aan professionals hoe zij ditzelfde kunnen doen.