Lang hebben we ons leven geleefd zoals we dachten dat het hoorde. Hard werken. Hard presteren. Hard zorgen. Jammer alleen dat je jezelf daar een beetje door kwijtraakt. Niet meer kunt leven en werken op onze eigen, unieke manier. Het leven is nu eenmaal leuker wanneer je ‘nee’ durft te zeggen omdat de ‘ja’ vele malen interessanter is. Jij gunt het daarom degenen met wie je werkt dat ze hun eigen pad kunnen lopen. Hun talenten zichtbaar maken. In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Vol vertrouwen in zichzelf. Het af en toe niet meer weten, maar trots op het proberen. De bocht uitvliegen en nog altijd voelen dat je ok√© bent.¬†Om dat te doen is z√©ggen ‘dat ze zichzelf mogen zijn’ niet genoeg. Je mag het uitdragen, belichamen met je manier van zijn. D√≥√≥rgeven door het v√≥√≥r te leven!¬†

Hoe heerlijk zou het zijn om anderen te leren om zichzelf te omarmen precies zoals ze zijn, met al hun glorieuze onvolkomenheden en rafelrandjes.

Hoe magisch zou het zijn om anderen te leren leven en werken vanuit liefde en vertrouwen, zodat innerlijke wijsheid zich automatisch kan gaan ontvouwen.

Wil jij aan de slag als Moed om te Falen trainer? Lef om te Stralen coach? Het kan allemaal. Na deze opleiding geef jij je eigen draai aan het materiaal!

 

 

Doelgroep
Magie in je Begeleiding is bedoeld voor leraren, coaches, (jeugd)zorgwerkers, psychologen en andere (bege)leiders die affiniteit hebben met positieve psychologie, ACT, (zelf)compassie en/of de boeddhistische psychologie. Voor wie wil begrijpen hoe we onze innerlijke ervaringen ontstaan vanuit onze conditioneringen en met de negen poorten naar Zijn wil werken met anderen. Wanneer het leven niet meer speels voelt ontstaat immers Рin het moment- de mogelijkheid om voorbij de identificatie met je ego te gaan. Hier ligt een prachtkans in je begeleiding. Wanneer je bij je eigen ervaringen kunt zijn en je heelheid kunt blijven ervaren (zoals ook geleerd wordt in Theater van het Leven) zul je je zo ook tonen aan anderen. Oprecht, menselijk en nabij.

Alle feiten op een rijtje

 

Opleidingsinformatie
Niet nadenken over gevolgen, maar leven in het nu. Gehoor kunnen geven aan je eigen wensen, eigen impulsen, je eigen spontaniteit. Dat gun jij jezelf en de mensen met wie je werkt. Wanneer je leeft en werkt in flow vergeet je de tijd en versmelt je met de activiteit. Dan voel je dat je het leven zelf bent ‚Äď uitgestrekt, wakker, levend, vrij ‚Äď nooit gescheiden van het geheel. Zo te leven is geen bestemming, het is je geboorterecht, je natuur.¬†Wie het leven door zich laat stromen die voelt; ik ben thuis. Wil jij dit aan anderen wilt¬†v√≥√≥rleven? Van binnenuit doorgeven? Beweging cre√ęren middels creatieve schrijftechnieken en improvisatie en spel? Dan ben je bij deze opleiding aan het juiste adres. We gaan speels en prikkelend aan de slag.

Wat je in deze opleiding leert is een ode aan de vrije kras. Tijdens de opleidingsblokken word je actief uitgedaagd met creatieve theatrale oefeningen in de meest brede zin van het woord; improvisatie, drama, storytelling en creatief schrijven. Ik zet mijn koffer vol gekkigheid voor in. Jij je enthousiasme? Want ach… in het slechtste geval gaat alles goed :-)

Je ontvangt aan het begin van het jaar een opleidingsmap gevuld met theorie en oefeningen. Elke twee dagen behandelen we een hoofdstuk, welke wordt afgesloten met een blog of ervaringsverhaal zodat de materie gaat leven.¬†In de opleidingsdagen gaan we dit niet bediscussi√ęren, maar¬†leer je de hapklare brokjes theorie herkennen in de intimiteit van je subjectieve beleving. Op deze wijze ga je speels en prikkelend op indirecte wijze aan de slag met¬†het nonduale gedachtengoed en ontdekt hoeveel overeenkomsten er zijn met de Westerse kijk op persoonlijkheid en emoties. Trekt dit je aan? Kun jij je eigen coach zijn? Zit je een grote hoeveelheid queeste in je ziel? Ga mee op avontuur!

We omlijsten de actieve opleidingsdagen theoretisch met hapklare brokjes positieve psychologie, groeimindset (Dweck), learned optimism (Seligman), appreciative inquiry (Cooperrider) en flow (Csiksentmihalyi). We zetten al deze zaken – en meer – in een creatief daglicht.¬†Om hier thuis ook mee aan de slag te gaan ontvang je aan het begin van het jaar een opleidingsmap gevuld met theorie en oefeningen. Elke dag behandelen we een ander stukje theorie. In de opleidingsdagen gaan we dit niet bediscussi√ęren, maar¬†leer je ze herkennen in de intimiteit van je subjectieve beleving.¬†Door de laagdrempelige oefeningen en interventies,¬†vergroot je de impact van je handelen en lijkt ontwikkeling als vanzelf te gaan. Aan het eind heb je het gevoel van een kind in een snoepwinkel. Je bubbelt. Je bruist. Je wilt aan de slag. Laat de toekomst maar komen. Jij bent er klaar voor =)

Een kort overzicht van de opleiding:
* De negen poorten naar Zijn
* Positieve psychologie (begeleiden vanuit heelheid)
* De prestatie paplepel (groeimindset (Dweck)
* De ruimte van het NU in improvisatie
* De bouwstenen van aandacht
* Emoties en bewustzijn
* Interoceptiesysteem en lichaamsbudget
* De vier van plezier
* Ons brein werkt achteruit
* Interactiestatus
* Appreciative inquiry (Cooperrider)
* Sterke-kantenbenadering
* Flow (Csiksentmihalyi)

Certificaat
Je ontvangt een certificaat aan het einde van het leerjaar bij voldoende aanwezigheid en getoonde leergierigheid. Wil je door na dit jaar? Dat kan! Start met¬†Theater van het Leven of – wanneer je deze al hebt gevolgd – ga door voor¬†Vakspecialist Playfulness¬ģ

Wat deelnemers zeggen
“Dit jaar geeft verdieping aan iedereen die werkt met ACT, met groeimindset, met mindfulness, met toegepaste impro.. het maakt niet uit wat je doet, het verdiept iedereen eigenlijk”

“Ik krijg handvatten om door te geven wat voor mij zulke grote eye-openers waren”
“Dit is een businesscoaching en leiderschapstraining ineen. Kunnen we Xandra niet klonen zodat iedereen dit kan leren?”

welcome Divine & Ridiculous human being!

Inhoud opleiding 2023 / 2024

Klik op + om meer te lezen.

Dag 1 en 2: Waarde(n)vol Leven

Een waarde(n)vol leven is leven met liefde als uitgangspunt, waarbij we duidelijk voor ogen hebben wat voor ons belangrijk is zodat we onze grote keuzes daarop kunnen baseren. Daartoe vinden we antwoorden op vragen als: Welke persoon willen we zijn? Wat vinden we echt belangrijk in ons werk? Wanneer ervaren we ons leven als zinvol? Waarde(n)vol leven laat je nadenken over hoe het ‚Äėook‚Äô zou kunnen zijn. Hoe droom jij de wereld een mooiere plek? Tijdens deze dagen brengen we je daarvoor naar je verlangen.¬†Vaak laten we namelijk het leven maar een beetje op zijn beloop, het overkomt ons als het ware. Een sterk innerlijk kompas wijst ons de koerst die we kunnen gaan. En tegelijkertijd is het ook ‘het goede doen’ in je alledaagse gedrag. Voor jou √©n anderen. Voor nu √©n de toekomst.

Dag 3 en 4: Onbevangenheid

Wat gebeurt er wanneer we een spectaculaire screw-up maken? We lachen, kijken langzaam om ons heen in de hoop dat het niemand is opgevallen, of we doen net alsof er niets is gebeurd. Maar de volgende keer doen we nog beter ons best. Hé hallo… mag ik je even wakker schudden? Leren en ontwikkelen doe je niet vanuit stress, dat doe je vanuit een innerlijke aangeboren drive. Het is deze energie waarmee we allemaal hebben leren omrollen, kruipen en lopen. En met dezelfde levensenergie kunnen we alles wat op ons pad komt creatief oplossen. Daardoor kun je ook in de toekomst het leven aan gaan. Hoe gekker en dwazer hoe beter. Het leert immers het beste een beetje buiten je zo-hoort-het-box =)

Dag 5 en 6: (Los) Laten

Problemen oplossen door ze erger te maken. Dat kan alleen maar met een vleugje humor en een overdosis liefde. Op de grens van je comfortzone, daar waar de lach te vinden is, vind je ruimte voor groei en ontwikkeling. Wanneer jij jezelf en je problemen niet meer zo serieus neemt kun je gaan spelen met die van de ander.

Positieve provocatie is gerelateerd aan omgekeerde psychologie en de paradoxale intentie. Voldoende input om lekker mee aan de slag te gaan en los te laten wat we niet langer vast willen houden. Natuurlijk pakken we ook dit thema weer deels improviserend aan!

Dag 7: Aandacht

Niet nadenken over gevolgen, maar leven in het nu. Voorbij de bedachtzame levenshouding de volheid ervaren van het leven. Niet te blijven hangen in je eigen ervaringen maar ontdekken wat de wereld je brengt. Leven in het nu. Openstaan voor alles wat er te ervaren is. D√°t is rijkdom. En het is de basis voor alle autonomie beslissingen die we maken als mens.

Dag 8: Emoties toelaten

Jij gunt je coachees, collega‚Äôs of leerlingen gevoelens van speelsheid en spontaniteit.¬†Zonder dat ze bang zijn voor een hoge hartslag, rode wangen of een snelle ademhaling. Zonder zich af te vragen wat een ander vindt van hun kwertsbaarheid, tranen of getoonde gevoel. Zodat ze kunnen ervaren ‚Äėhet¬†even niet meer weten‚Äô, en dat dat helemaal ok√© is.¬†Ze weer durven leven en gewoonweg mens kunnen zijn.

Dag 9 en 10: Aangaan

Koers uitstippelen. Dromen en wensen achterna. Niet bang zijn. Lef tonen en jezelf in de etalage zetten. Dat gun jij degenen met wie je werkt!¬†In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Kansen grijpend. Vertrouwen in zichzelf. Groeiend onderweg. Om onbegrensd de gewenste toekomst tegemoet te spurten. En te ontdekken dat spreken over jezelf in termen als ‘kunnen leren’ ipv enkel ‘kunnen’ vele malen motiverender is. In kleine stappen komen we vooruit, al lijkt het alsof we ‘zomaar wat doen’. Speel dit blok met de paradox van playfulness. Ik daag je uit!

Dag 11 en 12: Flexibiliteit

Flexibiliteit is een onmisbare competentie in onze snel veranderende wereld. Door out-of-the-box te kunnen denken en oké te worden met oncomfortabele en kwetsbare gevoelens, sta je soepeler in het leven. Deze dag reken je af met blokkades die leren en innoveren kunnen remmen en je zult ontdekken dat het geheim van succes niet schuilt in altijd maar het goede doen.

Dag 13 en 14: Gelijkwaardigheid

Mens zijn we altijd in relatie tot anderen. En dus duiken we dit blok in de wereld van positieve provocatie en statusdynamieken. Daar waar individueel al groei zichtbaar was brengen we nu alle vaardigheden samen in de omgang met de ander. Aanpassen, terugtrekken, jezelf boven de ander stellen.. gedrag dat we veel zien in stressvolle situaties. In alle gevallen wordt de verbinding niet gevoeld en vaak gemist. Het wisselen in interactie-status, geeft vertrouwen in het proces, in jezelf en in de ander.

Dag 15 en 16: Genieten

Hoe jij de wereld een mooie plek maakt, heeft alles te maken met wie jij bent, wat je leuk vindt om te doen en welk talent je (nog) wilt laten groeien. Daarom doen we dit blok een talenteninterview en kijken we naar jouw oplaadpunten. Het leven is bedoelt om te léven in plaats van overleven, zeg nu zelf!

Prijs, data en meer…

Opleidingsgegevens 2023/2024 (onder voorbehoud)
22 sept, 6 en 20 okt, 3 en 17 nov, 1 en 16 dec, 12 en 26 jan, 9 en 23 febr, 8 en 22 maart, 5 en 19 april, 3 mei. 
Tijden:
09:30 tot 16.30 uur
Adres:
 Zomertaling 27 te Wijchen

Prijs opleidingsjaar
Kosten opleiding voor particulieren en ZZP-ers:
‚ā¨ 3275,= inclusief lesmap met opleidingsmateriaal, koffie/thee gedurende de dag en certificaat van deelname.

Kosten per cursus bij vergoeding door werkgever:
‚ā¨ 3950,= inclusief lesmap met opleidingsmateriaal, koffie/thee gedurende de dag en certificaat van deelname.

Opleidingskosten zijn aftrekbaar als ondernemer mits je een opleiding volgt voor jouw bedrijfsactiviteit, nieuwe ontwikkelingen of het op peil houden van jouw kennis. Je kunt zonder extra kosten betalen in termijnen.  Aanvullende supervisie is mogelijk (125 euro per uur).

The School of Play is dankzij een positieve toetsing door het Centrum voor Post Initieel Onderwijs (CPION) opgenomen in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) waardoor onze opleidingen zijn vrijgesteld van BTW-heffing. Opleidingskosten zijn aftrekbaar voor ondernemers.

Ik (Xandra) heb een gegronde achtergrond in non-dualiteit, boeddhisme psychologie, de Drie Principes, clownerie en improvisatie. Voor mij wijzen al deze paden naar hetzelfde en zijn het middelen om te onderzoeken wie we in essentie werkelijk zijn. Het is mijn passie om mensen weer in contact te brengen met jouw essentie, dat wat reeds aanwezig was toen jij als kind de wereld onbevangen en nieuwsgierig wilden ontdekken.

Toch kan ik niet echt zeggen dat ik een non-duale leraar ben. Eerder geef ik je de ruimte om je menselijke kant te omarmen en voorbij je overtuigingen en conditioneringen de vrijheid en liefde te ervaren (dat wat je werkelijk bent). Dat omvat zeker bewustzijnstraining, maar reikt ook in gebieden die satsangs, nonduale meditatie en mondelinge overdracht niet kunnen bereiken. Weten is goed. Ervaren is goud. 

 

In mijn bedrijf The Sensitive Way help ik gedreven professionals a.k.a. ‚Äúsensitieve stuiterballen‚ÄĚ om te voelen waar hun talenten zitten, te genieten van hun eigenheid en hun lach (weer) te ontdekken. En hoe kun je dit nu beter leren dan op een lekkere speelse manier? Wanneer we vrijelijk reageren komt je ware kern tevoorschijn, kun je lachen om ongemak en rafelrandjes en toon je jezelf puur en echt. De opleiding Vakspecialist Playfulness heeft mij een enorme boost gegeven dit in de wereld te zetten en daar ben ik Xandra ongelofelijk dankbaar voor.

Marielle van Duijnhoven

Spreker & Trainer | HSP & HSS expert, The Sensitive Way

De opleiding heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Zelfs maanden na afronding, komen er nog steeds nieuwe inzichten binnen. Niet alleen heb ik zelf zoveel mooie inzichten verkregen, maar ik heb ook zoveel praktische tools mee kunnen nemen, dat de stap om zelf een training op te zetten, niet zo heel groot meer was.

Priscilla Looij

Silly coaching

Ik ben mezelf beter gaan begrijpen en daardoor ook een groot gedeelte van mijn coachees. De opleiding is praktisch, snel in te zetten en dit alles binnen een hele fijne sfeer. Hier kun je jezelf zijn waardoor je veel meer opneemt. Doordat Xandra zich kwetsbaar op stelde heb ik mij gerealiseerd dat ik ook een trainer kan zijn. Dank je wel daarvoor!

Simone Jansen

Coaching & Recruitment

In de lessen van Xandra kreeg ik de ruimte om te onderzoeken wie ik was, als mens √©n als docent. Ik kon er met een gerust hart toegeven dat ik niet alles al wist. Mijn idee dat ik perfect moest zijn, kon de prullenbak in. Ik mocht experimenteren met ‘niet weten’. Iets wat ik altijd al normaal vond voor mijn leerlingen, leerde ik nu toepassen op mezelf. Het heeft mij zoveel rust en vertrouwen opgeleverd. Xandra laat iedereen aan bod komen, ziet scherp waar je mag groeien en geeft rust en zekerheid dat alles goed is. Een veilige speeltuin gevuld met lieve mensen.¬†

Saskia van der Elst

De Toneeljuf