De Moed om te Falen

Wat gebeurt er wanneer we een spectaculaire screw-up maken? We lachen, kijken langzaam om ons heen in de hoop dat het niemand is opgevallen– of nog beter – doen simpelweg alsof er niets is gebeurd. En de volgende keer doen we nog beter ons best. 

Het wordt in onze maatschappij mensen vaak niet makkelijk gemaakt om zichzelf te laten zien, te experimenteren of helemaal ‘echt en eigen’ te zijn. “Tuurlijk mag je falen. Het is al goed dat je het probeert!” Het klinkt zo gemakkelijk wanneer we het iemand horen zeggen. Maar voor je het weet probeer je ook dát weer te bewijzen. Daarom is het geven van aanmoediging en ondersteuning zo belangrijk om dit tóch te doen.

Want hé hallo… mag ik je even wakker schudden? Leren doe je niet vanuit stress! Spelen is de manier waarop de natuur dat ontworpen heeft. Al spelende zet je jezelf letterlijk in beweging, wat motivatie, welzijn en zelfvertrouwen stimuleert. Je durft het leren aan te gaan. Hoe gekker en dwazer hoe beter. Het leert het beste een beetje buiten je zo-hoort-het-box =)

Niet mínder angst, maar méér zorgeloosheid

Niet nadenken over gevolgen, maar leven in het nu. Gehoor kunnen geven aan je eigen wensen, eigen impulsen, jouw eigen weg. Dát gun jij jezelf en de mensen met wie je werkt. Dromen en wensen achterna. Moedig zijn. Voor zichzelf. Voor anderen. Voor het leven. Om niet te geloven dat er met hen iets mis is, maar dat je lerend mag zijn. Om onnadenkend en onbesuisd te kunnen genieten. De bochten uitvliegen. Jouw eigen pad bewandelen. En nee durven zeggen omdat jouw ja vele malen interessanter is.

Voorbij de bedachtzame levenshouding de spontaniteit ervaren om een vraag te durven stellen of iets te doen, zonder je af te vragen hoe dit overkomt. Het even niet meer weten, en dat dat helemaal oké is. Niet langer bang voor een hoge hartslag, rode wangen of een snelle ademhaling. En uitproberen in plaats van durven bewijzen.

Jij gunt je coachees, collega’s of leerlingen gevoelens van speelsheid en spontaniteit. Jij gunt het hen dat ze hun talenten zichtbaar durven maken, zonder zich bezig te houden met kritiek onderweg. In kleine stappen op weg naar hun toekomst. Vertrouwen in zichzelf. Trots op het proberen.

Don’t rescue anyone from a challenge. Teach them how to face it!

In onze Westerse wereld leren we niet omgaan met emoties, niet dealen met frustratie of gevoelens van falen. Stress vermijden of technieken gebruiken het te onderdrukken werkt even, maar niet langdurig (en al helemaal niet als je jezelf een droomleven gunt). Daarom ben ik op zoek gegaan naar wat wél werkte om te leren omgaan met onzekerheid en mindset en hoe ik dit kon leren aan anderen. Ik bleek goud in handen te hebben; (plusklas-)docenten, HB-begeleiders, leidinggevenden en therapeuten die de oefeningen gingen toepassen gaven aan er goede handvatten in te vinden en zichtbare resultaten te zien. Ook jij kunt bij onze trainers horen!

Inhoud van de opleiding

De Moed om te Falen training gaat over een mindset die je helpt te ontwikkelen. Over leren door te proberen. Over oefenen, uitproberen, foute keuzes maken en balen. Het gaat over trots, leren, de kick als het lukt. Het gaat over accepteren wat er is, het ‘niet weten’ omarmen, het ‘niet kunnen’ opzoeken, ‘ja’ zeggen tegen wat zich aandient en de mogelijkheden die voor je liggen. Over kiezen, durven doen, jezelf in de etalage zetten. Over vrijheid en doorzetten. Over plezier maken en spelen. De basisvaardigheden uit de toegepaste improvisatie om te leren, ontwikkelen en innoveren. De basisvaardigheden voor het dagelijks leven.

De Moed om te Falen trainingen zijn anders dan faalangsttrainingen (lees hierover ook deze blog). Doordat we persoonlijke ontwikkeling leuk, interactief, verbindend, en laagdrempelig maken zetten we kinderen, jongeren of volwassenen in beweging en helpen hen om spelenderwijs te ontwikkelen wat nodig is om met meer zelfvertrouwen in het leven te staan, grenzen aan te geven of assertiever te zijn. Juist door het niet actief te benoemen of te vertellen hoe iemand het ‘goed’ kan doen ontstaat er ruimte om vanuit intrinsieke motivatie te groeien en ook buiten de trainingen om hiermee door te gaan. 

The School of Play werkt met dramadocenten, (plusklas-)docenten en coaches hoe ze deze vaardigheden kunnen doorgeven in groepstrainingen aan de doelgroep waar ze zelf mee aan het werk zijn. Een voorwaarde om de Moed om te Falen manier door te kunnen geven is om deze eerst zelf te ervaren en te doorgronden zodat je deze van binnenuit op de ander kunt overdragen. Niet enkel ‘verkondigen’ maar het zelf ook doen. Doorleven. Van binnenuit doorgeven. De verschillende vaardigheden, zoals frustratietolerantie, flexibiliteit, omgaan met emoties en zichtbaar durven zijn, kunnen hierdoor in samenhang aangeboden worden. Je traint, leid en begeleid daardoor met meer impact!

Ga als trainer aan de slag!
Na voldoende afronding van de opleiding beschik je in jouw opleidingsmap over al het materiaal dat in de trainingen wordt gebruikt, zoals de verschillende werkvormen en opdrachten. Voldoende inspiratie om met jouw doelgroep te gaan werken aan het verminderen van perfectionisme, geremdheid en zelfkritiek. Zodat ook zij binnen enkele maanden juist meer plezier, zelfvertrouwen en authentieke expressie laat zien. Of je de lessen nu door gaat geven aan negenjarigen, pubers of een groep locatiedirecteuren…. uit mijn ervaring en van velen anderen weet ik: het werkt!

Na afronding van de opleiding mag jij daarom met jouw licentie twee jaar lang zelfstandig trainingen geven ‘powered by’ de Moed om te Falen en je wordt onderdeel van het netwerk de Moed om te Falen trainers in Nederland. Na twee jaar zorg je dat je een flaterdag hebt gevolgd zodat je de theorie en interventies weer helemaal up-to-date hebt.

Dag 1: Stressmindset
In deze eerste dag duiken we meteen in het thema falen en koppelen dit aan je mindset op stress. Op de grens van je comfortzone, daar waar de lach te vinden is, vind je ruimte voor groei en ontwikkeling. Kun jij hem ervaren? 
Dag 2: Onbevangenheid
We oefenen deze dag met de eerste vaardigheid: onbevangenheid. Door het doen te koppelen aan de groeimindset theorie van Carol Dweck vergroot je je zelfkennis en groeit de wens moed actief te gaan trainen.
Dag 3: Aandacht
Deze dag staat in het thema van aandacht. Deze vaardigheid is onmisbaar om autonomie te gaan ontwikkelen en zelfbewust door het leven te gaan. Alles start bij een goede sturing van de focus en mindful door het leven gaan. Natuurlijk exploreren we dit thema dynamisch.
Dag 4: Toelaten
Deze dag maken we de overstap van jij als deelnemer van de training naar jij als trainer. Je ontdekt de toolbox voor veerkracht met alle vaardigheden en weet deze te koppelen aan de dagelijkse praktijk, zodat jij exact kunt inschatten welke vaardigheid iemand / een team nog te ontwikkelen heeft én hoe je dat kunt doen. Daarnaast gaan we aan de slag met emoties. De basis van alle verandering. We maken hier op speelse wijze kennis mee.
Dag 5: Aangaan
Wéten dat je je kunt ontwikkelen helpt niet minder stress te ervaren, je zult jezelf mogen oefenen in het in kleine stapjes zaken aangaan. In deze dag maken we hier kennis mee met behulp van improvisatie oefeningen en spel, zodat zelfcompassie getraind kan worden en de trainersvaardigheden verscherpt.
Dag 6 Flexibiliteit

Flexibiliteit is een onmisbare competentie in onze snel veranderende wereld. Door out-of-the-box te kunnen denken en oké te worden met oncomfortabele en kwetsbare gevoelens, sta je soepeler in het leven. Deze dag reken je af met blokkades die leren en innoveren kunnen remmen en je zult ontdekken dat het geheim van succes niet schuilt in altijd maar het goede doen.

Dag 7: Gelijkwaardigheid
Daar waar individueel al groei zichtbaar was brengen we nu alle vaardigheden samen in de omgang met de ander. Aanpassen, terugtrekken, jezelf boven de ander stellen.. gedrag dat we veel zien in stressvolle situaties. In alle gevallen wordt de verbinding niet gevoeld en vaak gemist. Het wisselen in interactie-status, geeft vertrouwen in het proces, in jezelf en in de ander.
Dag 8: Alles komt samen

Deze dag passeren vele oefeningen nog eens de revue. Iedere deelnemer heeft meerdere trainingen ontwikkeld om gelijk in de eigen werksituatie te kunnen gebruiken. Hieruit delen we vandaag. Iedereen neemt een deel van de dag voor zijn rekening. Zo trainen we alles nog eens dieper in, herkennen de valkuilen bij het geven van de training en waarderen elkaars eigenheid.

Wat de trainingen opleveren:

* controle (en de uitkomst) loslaten
* risico’s durven nemen
* onzekere situaties aangaan
* milder voor jezelf én anderen
* imperfectie omarmen
* af durven gaan op je intuïtie
* weerstand niet uit de weg gaan
* ontwikkelingsgerichte mindset
* meer fun en plezier

Prijs, data en meer…

Data

Op dit moment staan er meerdere opleidingen gepland. Dagen zijn van 9.30 tot 17.00 uur. Je kunt je voor beide trainingen inschrijven.

Najaar 2020: 17/18 sept, 15/16 okt, 12/13 nov, 10 dec, 22 jan 2021.

Voorjaar 2021 : 11/12 febr, 11/12 mrt, 8/9 apr, 20 mei, 11 juni 2021.

Flaterdagen
Er zijn bijscholings-/nascholingsdagen à 50 euro per bijeenkomst gepland voor (toekomstig) licentiehouders op 11 december 2020 en 21 mei 2021.

Prijs 1550 euro

Schrijf jij je in vóór 1 augustus 2020 dan betaal je voor deze opleiding 1550 euro. Omdat wij geloven in de kracht van enthousiasme geven we een enthousiasme-korting voor vroege inschrijvers. Dit is inclusief een manual, certificaat, zaal, lunch, koffie/ thee, versnaperingen. Op 1 augustus zal de prijs stijgen naar 1725 euro btw vrijgesteld.

Deze CRKBO erkende beroepsopleiding is in 2020 privé vrijwel volledig aftrekbaar als opleidingskosten bij de belastingdienst en natuurlijk ook aftrekbaar als bedrijfskosten.

Je kunt ervoor kiezen om aanvullend voor coaching te kiezen bij je opleiding. Alle tijd voor onverdeelde aandacht, vragen, interventies, invoelingsvermogen en scherpe blik. Drie online 45 min supervisiesessies ·  299 euro 

Lunch en verzorging
Luxe belegde vers afgebakken minibroodjes. Natuurlijk wordt er gezorgd voor koffie/thee/sap en versnaperingen.

Locatie en adres
De opleidingsdagen zijn op onze locatie (Kraayenberg 8020) in Wijchen van 9.30-17.00 uur.

Corona update

Het virus houdt ons in de ban. Omdat we natuurlijk – net zoals elk opleidingsinstituut – afhankelijk zijn van de richtlijnen die de overheid ons geeft zullen we ons hier ook aan houden. Vooralsnog geldt dat deze opleiding na de zomervakantie gewoon door kan gaan. Wel hanteren we kleinere groepen van maximaal 6 deelnemers en je leert ook online oefeningen uit te leggen zodat je met jouw groep(en) ook in de digitale wereld aan de slag kunt. Mis je een dag vanwege (opkomende) verkoudheid? Dan haal je hem gratis later weer in! 

Zet die stap : -)

Met volle overtuiging duik ik met het drukken op deze knop in de train-de-trainer gebaseerd op o.a. toegepaste improvisatie. Onbesuisd van het leven genieten. De bochten uitvliegen. Eigen paden bewandelen. Precies wat ik wil voor mezelf én voor anderen! 

De moed om te falen heeft mijn lessen als Toneeljuf verdiept. Het leren door improvisatie en lachen om dingen die niet gaan zoals het hoort is goud waard. Ik merk in mijn werk altijd dat het voor jonge kinderen zo nodig is dat ze kunnen ervaren dat leren mag en dat ‘iets fout doen’ eigenlijk helemaal niet bestaat. Ik zie ze letterlijk binnen een uur opbloeien.

Saskia van der Elst

De toneeljuf

De opleiding De Moed om te Falen heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Zelfs maanden na afronding, komen er nog steeds nieuwe inzichten binnen. Niet alleen heb ik zelf zoveel mooie inzichten verkregen, maar ik heb ook zoveel praktische tools mee kunnen nemen, dat de stap om zelf een training op te zetten, niet zo heel groot meer was.
Priscilla Looij

Silly coaching

Ik ben mezelf beter gaan begrijpen en daardoor ook een groot gedeelte van mijn coachees. De Moed om te Falen is praktisch, snel in te zetten en dit alles binnen een hele fijne sfeer. Hier kun je jezelf zijn waardoor je veel meer opneemt. Doordat Xandra zich kwetsbaar opstelde heb mij gerealiseerd dat ik ook een trainer kan zijn. Dank je wel daarvoor!

Simone Jansen

Coaching & Recruitment