Vrijwel elke ondernemer stelt zich op een gegeven moment vragen over marketing en hoe je dat nu het beste doet. Omdat ik niet alleen werk met onderwijzers en leidinggevenden maar ook veel coaches en zzp’ers een vraag waar ook zij tegenaan lopen. De standaard manier in onze huidige maatschappij is marketing vanuit schaarste en tekort. Er wordt vanuit gegaan bij deze vorm van verkoop dat mensen geneigd zijn te kopen wanneer ze voelen dat het product bijna op is, in de aanbieding is of een probleem voor je op zal gaan lossen. Maar wat nu – en ik hoor dit van heel veel mensen terug – wanneer je niet houdt van de energie van ‘tekort’ en ‘druk uitoefenen’ en liever werkt vanuit vertrouwen en overvloed? Is tekort voor het oude brein een trigger om júíst in te springen op het aanbod, vanuit intuïtieve intelligentie juist hét recept om op je hoede te zijn en mogelijk op een ander aanbod in te gaan.

Dit gebeurde ook bij Monique. Zij was ondernemer en ik ontmoette haar bij een inspiratiedag. Een netwerkmogelijkheid waarbij ook workshops aangeboden werden die ons inspireerden vooral met ons eigen aanbod aan de slag te gaan. Alle workshophouders gunden ons een bloeiend bedrijf maar ook zichzelf wat mogelijke verkoop en dus was er na elk praatje ruimte voor hun eigen aanbod.

Monique zat naast me en ik hoorde haar zuchten na het derde aanbod van die dag. Met haar mond tot zuinig mondje geknepen schudde ze zachtjes haar hoofd en toen ze merkte dat ik haar aankeek zei ze zachtjes ‘waarom doen ze dat?’ Met een knikje naar het podium voelde ik dat ze de gevoelens bedoelde die deze persoon onbewust opriep; problemen, concurrentie, schaarste, winnen/verliezen, tekort, angst iets te missen en ontevredenheid.

In de pauze schoot ik Monique aan terwijl we richting de koffiecorner liepen. Ik vroeg haar naar haar verhaal. Ze vertelde dat ze zich altijd wat ongemakkelijk voelde bij een aanbod vanuit schaarste. Zij wilde zelf liever ergens voor kiezen vanuit overvloed, waarde, verbinding, liefde, lol, creatiekracht, enthousiasme, bewustzijn en groei.

Natuurlijk had ze het vroeger ook gedaan. Uit enthousiasme na een lezing of seminar ingaan op het eenmalige unieke aanbod. Maar ze merkte dat er daarna met degene met wie ze mocht werken toch de klik niet was. De inhoud was veelal prima, maar er was iets onderbewust wat qua gevoel niet helemaal klopt. Inspringen op een aanbod voelde voor haar -zo vertelde ze me- alsof je twee zakken chips kocht voor de prijs van één waarna je bij die tweede eigenlijk merkt dat je er geen zin meer in hebt.

Ik moest lachen om haar vergelijking want ik begreep dit heel goed. Ik heb het om me heen al honderden keren zien herhalen en vertel haar enkele van mijn ervaringen met marketing en verkooptechnieken op met name coachgebied (daar weet ik immers het meeste van). Waar het over gaat is het verschil tussen verkopen vanuit tekort en verkopen vanuit overvloed. Gedurende de dag die we volgen wordt er voornamelijk aanbod gepitcht vanuit een gevoel van tekort, terwijl Monique (en ik zelf ook) ervan overtuigt zijn dat we ons als mens veel fijner voelen in een omgeving waarin geluk gegarandeerd is en niet ‘weer weg kan gaan’. Een omgeving waarin intuïtieve intelligentie en vrije expressie simpel gezegd door speelsheid kan worden aangewakkerd en ondersteund.

 Wat is marketing vanuit overvloed?

Je ervaart geluk wanneer je je goed voelt, dat weten we allemaal. Het is precies waar marketing vanuit schaarste op in haakt; wanneer je immers maar een paar kilo afvalt, dat ene bloesje hebt of de kennis van die opleiding hebt vergaard… dán ben je gelukkig. De nadruk wordt gelegd op daar waar je nu (nog) pijn of tekort ervaart en via hetgeen je kunt aanschaffen is dit natuurlijk op te lossen, zo is de redenatie bij deze vorm van marketing. Maar klopt dit wel?

Bij gelukkige mensen stroomt de energie. Dat stromen is onze natuurlijke staat van zijn. We zijn zo geboren. Speels, flexibel meebewegend en als vanzelf groeiend en ontwikkelend. Vanuit die wetenschap en met de gedachte van overvloed in je hoofd, zou je ook prima marketing kunnen bedrijven. Mensen gunnen het zichzelf – wanneer ze zich goed voelen – immers alles om dit geluk te vermeerderen in de toekomst. Niet door luxe dingen wellicht maar wel innerlijke luxe; door zelfzorg, het vergroten van zelfkennis, ter ondersteuning van hun cognitieve ontwikkeling of het ervaren van expansie in autonomie.

Voel maar eens het verschil tussen:
* probeer het op je eigen manier
* ga voor je dromen, ik geloof in je!
* probeer maar, experimenteer maar, merk wat werkt en behoud dat
* mislukkingen betekenen dat je iets kunt leren
* richt je aandacht op degenen die je waarderen
* in de toekomst staat nog niets vast, alles wat je wilt kan gebeuren!

En de dingen op dit lijstje:
* ik vertel je hoe het moet
* volg mijn beproefde methode
* je kunt maar 1x een goede eerste indruk maken
* laat vooral geen kansen liggen en zit bovenop het proces
* om je dromen uit te laten komen moet je hard werken
* voorkom kritiek en fouten, zorg dat je alles gestroomlijnd hebt

Voel je het verschil? De ruimte die het eerste lijstje geeft? Dat hierbij alles voelt alsof het een beetje vanzelf gaat? Zou het zo niet eigenlijk altijd voor je mogen zijn? Ik geloof daar wel in. En dat vertelde ik Monique ook tijdens onze koffiebreak. Ik weet echter ook dat in onze maatschappij maar weinig mensen het vermogen hebben om hun eigen volledige speelruimte te benutten en speels, vrij, natuurlijk en onbevangen in het leven te staan. Velen handelen daarom vanuit het tweede lijstje met adviezen. Wellicht herken je het, heb jij zulke ouders, leraren of businesscoaches gehad?

Wat nu als je consequent de zaken van het eerste lijstje gehoord had? Als je jezelf dit dagelijks vertelt? Hoe zou je leven dan nu zijn? Hoe zou je je voelen? Hoe zou je ondernemen? Hoe zou je je tot anderen verhouden? Hoe zou je jouw product of dienst verkopen? Hoe zou jij zichtbaar willen zijn?

Speelruimte zorgt voor beweging en daarmee weer voor groei en verandering.

Alles in het universum is in beweging, daar hoef je geen wetenschap voor gestudeerd te hebben om dit te weten. Alles wat we vast kunnen houden of zien bestaat uit deeltjes. Hoe ‘vaster’ het materiaal is hoe verstilder ze bewegen, maar die trilling is er absoluut. Hoe meer ruimte er is, des te makkelijker het wordt om te bewegen. Hoe meer ruimte die deeltjes van nature innemen ook. Als mens voel je die ruimte (of de afwezigheid ervan) goed in je lichaam. In aanwezigheid van mensen die sterk denken in goed of fout, in aannames en vooronderstellingen ervaar je weinig ruimte voor eigenheid. Weinig ruimte voor beweging. Weinig openheid voor ‘wat daarbuiten is’ en daarmee weinig ruimte voor groei.

Marketing vanuit ruimte en overvloed biedt mensen de gelegenheid om dicht bij zichzelf te zijn, om hun eigen waarheid te onderzoeken. Draagt dit bij? Vult dit aan? Voelt het goed? Het gaat hierbij om ‘de weg’ niet om ‘het einddoel’ (het goede gevoel is er immers al) en dus is er minder behoefte aan een antwoord op de vraag ‘waar leidt dit toe?’ Sterker nog; ik wil dit kopen/hebben/meemaken/leren omdat dit is wat ik mezelf gun is voldoende antwoord voor marketing vanuit overvloed. Het werkt simpelweg vanuit een reeds aanwezige intrinsieke groeiwens. Dit is dus ook niet af te dwingen, enkel te promoten als aanbieder. In de interactie tussen degene met de groeiwens en het aanbod is er ruimte voor de spreekwoordelijke intuïtieve ‘klik’.

Ja, het is spannend om zo marketing te bedrijven. Het principe van overvloed drijft namelijk op overgave. Aan volledige acceptatie van dat wat er is. Het vraagt je jouw hart open te houden wanneer het niets liever wil dan dicht. Het vraagt je de Moed om te Falen en het Lef om te Stralen. Te dansen met alle stemmen die je in je hebt. Geloof me, dat kán (nog) niet iedereen. Het is een enkeling gegeven, zoals Monique die ik leerde kennen tijdens de inspiratiedag. Ook al wist ze niet precies ‘waarom ze er niet van hield’ maar het was zeer duidelijk dat ze dingen anders zag. Niet zoals degenen die ‘hard voor hun succes werken’, ‘de problemen van hun klant oplossen’ of ‘alle shit wegwerken die hen tegenhoudt op weg naar succes’, maar mensen die voor iets anders gaan en rechtstreeks durven reiken naar het licht.

Zij die de keus maken niets anders meer dan gelukkig te willen zijn. Die het zichzelf gunnen dat te doen wat geen ander ooit deed. Degenen die durven leren wat ze nog niet kunnen, die experimenteren en op hun bek durven gaan. Die met een grote glimlach op hun lippen keer op keer opnieuw blijven proberen, omdat ze het zichzelf gunnen dat te vinden dat 100% bij hen past op dat moment. Degenen die het zichzelf gunnen verdieping te vinden, hun talenten te delen en zo nog meer van meerwaarde kunnen zijn in de maatschappij. Degenen die zich blijven ontwikkelen, omdat ze gewoonweg nog meer zichzelf willen zijn. Deze mensen zijn overal. Misschien ben jij het wel?

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

The school of Play is het trainingsinstituut in Nederland voor playfulness. In onze programma’s dagen we je uit op embodied creativiteit, improvisatievermogen en intuïtief ondernemerschap. Je leert technieken om een playful mindset te stimuleren bij jezelf en anderen zodat er meer innovatie en vooruitgang is, de resultaten verbeteren en het werkplezier wordt vergoot.