Maak kennis met enkele improvisatievormen

Interplay

Interplay, ontwikkeld door Cynthia Winton-Henry en Phil Porter, kan worden beschouwd als een non-duale benadering van creativiteit en lichaamswerk. InterPlay combineert beweging, stem, verhalen vertellen, contact en stilte om een ‚Äč‚Äčruimte te cre√ęren voor spel en expressie. Beweging en expressie stapsgewijs worden opgebouwd en gedoseerd, om de deelnemers te helpen zich veilig te voelen en zich vrijer te uiten. Dit benadrukt het idee van “wat er is, is genoeg”. Dit benadrukt het accepteren van de huidige situatie en het werken met wat er beschikbaar is om¬†lichaamswijsheid te ontsluiten. InterPlay kan worden gezien als een manier om non-duale denkpatronen te ervaren, waarbij de scheiding tussen lichaam en geest wordt overwonnen. Het is de voornaamste werkvorm in Playful Inquiry.¬†

On behalf of

Meg had een sterk meningsverschil met een familielid over een actuele gebeurtenis. Ze besloot om met haar handen via de InterPlay interventie “On behalf of” het meningsverschil duidelijk te maken. Er wordt gebruik gemaakt van jabberen (brabbeltaal).

 

3 sentence stories

Je ziet in deze vorm zowel ‘volgen en leiden’ als enkele spontane solo-improvisaties. Nadat een persoon een verhaal van circa drie zinnen heeft verteld, begint de verteller ¬†met een zich herhalende beweging die iedereen volgt. De verteller verlaat hierna de ‘open space’ zodat iedereen de kans krijgt een solo te doen.

Big body stories

In deze speelvorm ontstaat er vanuit en met grote gebaren een solo improvisatie. Er wordt gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die het lichaam bied en de gehele ruimte

 

Clownerie

Contemporary clowning’ is de belangrijkste werkvorm tijdens Theater van het Leven. Clownerie kan worden beschouwd als een non-duale kunstvorm.¬†Het is een vorm van kunst die door middel van humor, zelfreflectie en verbinding je helpt wat relaxter in het leven te staan. Het haalt je uit je dagelijkse realiteit halen en laat je naar de wereld om je heen te kijken op een nieuwe en meer lichtvoetige manier. Bovendien verbetert je emotionele intelligentie doordat je jezelf en je emoties te verkent. Bovendien overstijgen we de dualiteit doordat we ons continue door de ander laten beinvloeden en zo de scheiding tussen ‘ik’ en ‘jij’ wat loswrikken van de alledaagse duale werkelijkheid. We spelen 99% van de tijd zonder rode neus.

Emoties tonen

De clown kent geen verleden en geen toekomst. Hij leeft in het hier en nu. Met open hart laat hij alles zien wat er gebeurd van binnen.

durven falen

In deze video leidt Holly je door een kleine warming-up, voordat ze je door een techniek leidt die wordt gebruikt bij clownerie om direct contact met het publiek te maken. Onze innerlijke clown houdt ervan problemen te cre√ęren en oplossingen te vinden met objecten. Probeer het zelf maar eens!

Nonverbaal

De clown speelt met name fysiek en ontdekt (alleen of met anderen samen) hoe een non-verbale improvisatie verloopt. 

 

Improvisatie

Improvisatie komt terug in Magie in je Begeleiding vanwege de laagdrempeligheid, de manier waarop het je verschillende perspectieven laat zien en de wijze waarop het op speelse wijze vaardigheden vergroot die je helpen relaxter in het leven te staan. Improvisatie gaat over het loslaten van vooraf bedachte idee√ęn en het openstellen voor de ervaring van het moment. Dit kan ons helpen om ons bewustzijn te vergroten en ons te verbinden met anderen op een dieper niveau. Improvisatie stimuleert de creativiteit door je buiten de gebaande paden te laten denken. Het verbetert je¬†communicatieve vaardigheden en vergroot het¬†vermogen om te reageren op veranderingen en nieuwe situaties.¬†Improvisatie kan worden beschouwd als een manier om te ervaren dat nieuwe inzichten tot je komen, ook wanneer je er niet actief over nadenkt.¬†Bovendien kan improvisatie ons helpen om meer bewustzijn te ontwikkelen over de dualiteit die inherent is aan ons denken en onze percepties, en ons te helpen om ons bewustzijn te verplaatsen naar een meer non-duale staat van zijn.¬†

De Lama’s

Improvisatie is bekend van tv. Met programma’s als de Lama’s, De grote improvisatieshow en De vloer op zaten veel Nederlanders aan de buis gekluisterd.

Energizers

Veel energizers die veelvuldig gebruikt worden in onderwijs en bijeenkomsten worden gebruikt als warming-up voor een improvisatie. Zoals ook deze korte speelvorm.

 

Ja zeggen

Improvisatie is van nature vrij verbaal. In dit voorbeeld ’twee personen, √©√©n stoel’ zie je een mooie dialoog ontstaan.¬†

 

Fooling

Fooling¬†is mijn grootste hobby, ik zet het in tijdens de gevorderde bijeenkomsten van¬†Playful Inquiry. Fooling is een term uit de wereld van de clowning en de improvisatie die verwijst naar het cre√ęren van een presentatie. Het richt zich op het uiten van creativiteit en het verkennen van het moment, in plaats van op het volgen van een vastgestelde script of routine. Hierbij wordt¬†uitgegaan van wat in het moment innerlijk wordt ervaren door de speler. Het spelen van alle aanwezige rollen, er helemaal mee ‘zijn’ zonder ermee samen te vallen, leidt tot een vernieuwde, verdiepte kennismaking met jezelf. Het beoefenen van fooling gaat over het vinden van authenticiteit en het uitdrukken van emoties en idee√ęn op een spontane en directe manier, zonder oordeel of beperkingen. Het gaat erom jezelf te laten zien zoals je bent, zonder jezelf te verbergen of te beperken tot vaste rollen of patronen. Deze humoristische manier van perspectiefname maakt dat je de mogelijkheid ervaart om¬†beperkende overtuigingen of emoties los te laten.¬†

Fooling kan worden beschouwd als een non-duale kunstvorm,¬†omdat het gaat om het loslaten van dualistisch denken en het omarmen van een meer holistisch perspectief waarin tegenstellingen worden overstegen en er ruimte is voor de integratie van verschillende delen van het zelf. Het beoefenen van fooling kan helpen om bewustzijn te vergroten en de verbinding met het moment en anderen te verdiepen, en kan daarom een ‚Äč‚Äčkrachtige manier zijn om non-duaal denken te ervaren.

‘Ik ben…’

De fool erkent dat hij / zij alles is wat je achter ‘ik ben’ kunt zetten. En hij speelt alle rollen met liefde en overgave. In deze video hoor je de bekende Jonathan Kay.

Transitie

Fooling is een niet zo heel erg bekende werkvorm maar hij gaat wel diep. Franki Anderson is hier in gesprek met oud-cursist Holly over het ontstaan van haar programma en wat dit mensen bracht.

 

Empty Space

In deze video zie en hoor je Holly Stoppit en leden van Beyond The Ridiculous. Naast zelfonderzoek en het vinden van je vrijheid is Fooling in eerste instantie ook solo-improvisatie. Hoe dat eruit kan zien wordt hier kort toegelicht.

Daarnaast maken we ook gebruik van de volgende technieken:

Felt Sense

De ‘Felt sense’ beschrijft het gevoel van een bepaalde ervaring in het lichaam. Ook al zijn twee mensen op dezelfde plek, ze kunnen het immers beide op geheel eigen wijze ervaren. Felt Sense helpt je te luisteren naar en vertrouwen op je lichaam en gevoelens, in plaats van alleen op je gedachten en verstand. Werken met de Felt Sense is de basis voor Playful Inquiry.¬†

Russian √Čtudes

De Russische √Čtude Methode is¬†een vorm van acteren ontwikkeld door Michael Chekhov, een Russisch-Amerikaanse acteur en theaterregisseur uit de 20e eeuw. Deze acteermethode omvat onder meer het werken aan de fysieke en (tegengestelde) innerlijke energie√ęn van de acteur om een ‚Äč‚Äčauthentieke en expressieve prestatie te leveren. ¬†Het gaat erom het bewustzijn te verruimen en een diepere verbinding te maken met je innerlijke wereld, en om dualiteit te overstijgen door verschillende aspecten van het zelf te integreren in de uitvoering.¬†Vanwege dit doel wordt het ingezet in de opleiding Theater van het Leven.¬†

Flowschrijven

Flowschrijven stimuleert op een laagdrempelige manier de¬†zelfreflectie en introspectie. Door je te concentreren op het op papier zetten van gedachten en idee√ęn zonder je bezig te houden met grammatica, spelling of opmaak maak je verborgen gedachten en emoties zichtbaar. Dit helpt bij het identificeren van¬†persoonlijke waarden, vergroot je zelfkennis en faciliteert groei en ontwikkeling. Vanwege deze redenen wordt het ingezet in de opleiding Magie in je Begeleiding.

Wil je zelf aan de slag? Dat kan. Ik heb enkele oefeningen online voor je verzameld.
Klik hier voor de ‘Random Acts of Sillyness’