5 lesdagen / 50 sbu
‚ā¨ 1275,- btw vrijgesteld

Als Vakspecialist Playfulness¬ģ sta je naast anderen in het onbekende, uitnodigend om samen te spelen, te dansen in het mysterie en het leven te ontmoeten met een open geest en hart. In de leerjaren voor je afstuderen moedigden we je al aan¬†om een houding van nieuwsgierigheid, verwondering en openheid te omarmen, en open te staan voor de directe ervaring van de realiteit die zich van moment tot moment ontvouwt. Op deze wijze¬†leerde we je de kunst van speelsheid, een manier van zijn die ons helpt om de non-duale natuur van de werkelijkheid te ervaren en te belichamen. Nu is het tijd om deze houding door te gaan geven aan anderen. Dit jaar is ontworpen om je te voorzien van de vaardigheden die nodig zijn om zelfstandig en vol vertrouwen als professional te functioneren.

Het leven is. Niets meer en minder. Wel kunnen we ervaren of ¬†we vechten met de¬†werkelijkheid of deze volledig accepteren. Maar naast al onze menselijke ervaringen is er echter nog iets anders is. Een plek waar veerkracht en moeiteloosheid woont. Waar diepste wensen beeldend zijn. En wij als mens helemaal vrij. In dit afstudeer traject leer je nog specifieker wijzen naar dit veld van mogelijkheden, intu√Įtie en wijsheid. Hier hoef je situaties niet hoeft te duiden of te ‚Äėfixen‚Äô. Zijn methodes overbodig. Wie er ooit contact heeft gemaakt, herkent onmiddellijk de kracht ervan. Trek je redderscape maar uit. Je hoeft echt niemand te healen. Ze zijn al ok√©. En jij mag hen dat laten weten!

Meer informatie over Vakspecialist Playfulness ¬ģ
 Om Vakspecialist Playfulness te worden nodig ik je uit om de regels van faciliteren opzij te zetten en te durven duiken in de ongekende schoonheid van het moment. Je leert omarmen dat het leven niet gaat om goed of fout, niet gaat om jezelf veilig stellen, maar om het plezier van het leven zelf. Het gaat er niet om hoe goed je speelt, maar hoe volledig je jezelf durft te verliezen in het spel. Het traject tot Vakspecialist Playfulness bestaat uit verschillende onderdelen. Als eerste een dag om je doelgroep te ontdekken en woorden te vinden hen te bereiken. Dat doen we met name speels. Ook duiken we in de wereld van het facilitatorschap, we ontdekken de groepsprocessen en spelen met groepsrollen en ook mag jij een eigen (stukje) training geven. Benoemen wat anderen goed doen, daar wordt jij beter van. We leren hierin dus op positieve manieren van elkaar. Maar het belangrijkste deel is wel het leren anderen te verwijzen naar de kern van lichtheid in henzelf, in plaats van mee te gaan met de inhoud van hun ingebrachte problemen.

Non-duale gesprekken zijn een dans met het leven zelf, een spel van schaduw en licht, van yin en yang, een intieme ontmoeting met het wonder van het Zijn. Het is geen benadering die je kunt afbakenen, inpakken en categoriseren. Het is eerder een opening, een uitnodiging, een avontuur naar het onbekende. Er is ook¬†geen “ik” en “jij”, geen scheiding tussen coach en coachee, geen wij en zij. Er is alleen het Hier en Nu, en het Bewustzijn dat alles omvat en doorstraalt. Het is een ruimte waarin alles welkom is, waar niets wordt afgewezen of vermeden, waar alles gewoon mag zijn zoals het is.

Non-duaal begeleiden is net zoals alles wat je leerde in de opleidingen hiervoor geen ‘quick-fix’, geen wondermiddel, geen stappenplan naar succes. Dat hoort immers bij het oude goed/fout paradigma. Wat we gaan ervaren in deze lichte, luchtige gesprekken is een diepgaande en radicale herontdekking van wie je in wezen bent. Het is een erkenning van je inherente heelheid, je intrinsieke waarde, je onvoorwaardelijke vrijheid. Er¬†worden geen antwoorden gegeven, maar worden vragen gesteld. Het gaat niet om het bereiken van een doel of het vinden van oplossingen, maar om het omarmen van de reis. En dat kan heel creatief en speels. Je ontdekt het gedurende deze dagen vanzelf. Zo worden gesprekken – zelfs over lastige onderwerpen – bakens van openheid, nieuwsgierigheid en aanwezigheid. Het is een ruimte waarin stilte wordt verwelkomd, waarin leegte wordt ge√ęerd, waarin nietsdoen wordt gezien als een radicale daad van liefde.

Als Vakspecialist Playfulness¬ģ ben je geen expert, geen alwetende, geen autoriteit. Je bent eerder een medereiziger, een metgezel, een vriend. Je bent iemand die bereid is om naast de ander te staan in het onbekende, in de verwarring, bereid om te luisteren zonder te oordelen, om te kijken zonder te analyseren, om te voelen zonder te reageren. Het is als¬†een reis zonder afstand, een ontdekking zonder einde, een liefde zonder voorwaarden. Het is een uitnodiging om te rusten in het Zijn, om te spelen in het moment, om te dansen in het mysterie. Het is een kans om het leven te ontmoeten met open armen, open hart, open geest. Want in de eindeloze diepte van het Nu, in de onmetelijke ruimte van het Hier, in de onbeperkte vrijheid van het Zijn, is alles mogelijk.

Als¬†Vakspecialist Playfulness¬ģ heb jij¬†kennis gemaakt met deze innerlijke plek waar je speelruimte in de regels vindt en waar alles wat moet bijeengehouden wordt door een stukje plakband. Je zegt ja tegen het leven zoals het aan je verschijnt. En nu wil je ‘dat’ met anderen gaan doen (wat ‘dat’ dan ook precies is…). Jouw manier? Die mag je gaan ontdekken. Veel experimenteer plezier!¬†

 

Tijd voor eigenheid!

Inhoud opleiding

Klik op + om meer te lezen.

Dag 1: Marketing zonder moeite

Deze eerste dag gaan we aan de slag met een stukje eigenheid van jou als vakspecialist. Je ontdekt je beroepsperspectief en ontdekt hoe je bij wilt dragen aan (het bevorderen van) de autonomie, authenticiteit en flexibiliteit van jouw ideale doelgroep. 

Playfulness is voor iedereen in onze samenleving waardevol.¬†Playfulness levert een manier van ‚Äėzijn‚Äô welke wordt gekenmerkt door nieuwsgierigheid, spontaniteit, plezier, gevoel voor humor en creativiteit. Deze houding strekt zich uit over alle levenssituaties en verandert de manier waarop mensen situaties waarnemen, evalueren en benaderen. Je begrijpt dat dit anders zal uitwerken wanneer je met kinderen werkt of juist het middenmanagement gaat trainen. In algemeen kunnen we zeggen dat speelsheid iemand in staat stelt wat meer afstand te nemen van situaties en deze met een open geest te benaderen. Hierdoor kunnen ze tot originele oplossingen voor problemen komen, moeilijkheden het hoofd bieden en mislukkingen accepteren. Weet jij al met welke doelgroep je het liefst aan de slag wilt gaan? Hieronder staan enkele mogelijkheden opgesomt.¬†

Kinderen
Uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen vooral spelenderwijs leren. Ze ontwikkelen door te spelen sociale vaardigheden, fysieke coördinatie en cognitief begrip van hun omgeving. Een playful leeromgeving biedt daarom een praktische, effectieve en stimulerende benadering van lesgeven die de leeromgeving transformeert voor alle kinderen in de klas.

Jongeren
Playfulness leert studenten om authentieke zelfexpressie in te zetten als tegenwicht voor negatieve groepsdruk en maatschappelijke verwachtingen. Het geeft zo een kans diversiteit tussen leerlingen te waarderen en daarmee zichzelf te zijn. Bovendien bevordert het een groeimindset en het maken van passende keuzes bij hun persoonlijkheid en toekomstwensen.

Volwassenen
Een playful levens- en werkhouding stelt volwassenen in staat afstand te nemen van anderen, van situaties en van conventies om situaties met een open geest te benaderen om originele oplossingen voor problemen te vinden, moeilijkheden het hoofd te bieden en mislukking te accepteren. Daarnaast bevordert het een proactieve levenshouding.

Ondernemers
Playfulness leert mensen die een onderneming starten of deze willen laten groeien hoe ze kunnen luisteren naar de wijsheid van hun lichaam in het maken van keuzes die hun toekomst (en die van anderen) zullen bepalen. Playfulness laat je vrijelijk omgaan met storytelling waardoor het vertellen van (business-)verhalen een stuk gemakkelijker gaat.

Behandeling & (jeugd-)zorg
Playfulness bevordert, tezamen met een positief psychologische insteek het welbevinden en de autonomie van de cli√ęnt. Middels een playful behandelinsteek versterk je de aangeboren draagkracht van de ander op speelse wijze en ben je in staat op effectieve wijze ervaringsgerichte interventies toe te voegen aan je reeds bestaande toolbox.

Organisaties/ bedrijven
Het is mogelijk de tools to play in te zetten als gereedschapskist binnen het bedrijfsleven. Dit vermindert stress, verbetert samenwerking en bevorderd creativiteit en productiviteit. Een playful levensinstelling geeft de mogelijkheid om met een frisse blik naar dezelfde informatie te kijken. Verbeeldende playfulness vormt zo de kern van innovatie, verbetering, wetenschap en kunst.

Dag 2: Laat jezelf zien!

Deze dag geef jij als facilitator een korte training aan jouw medecursisten. Hierbij ga je ook verwoorden wat je hebt geleerd over jezelf, je talenten, waar je van geniet en hoe je playfulness verder uit wilt gaan dragen. Zij geven jou feedback over je impact en natuurlijke talenten. Na deze dag kun jij in de praktijk aan de slag. 

Dag 3: Nonduale coaching basis

Deze dag maak je kennis met een fundamenteel andere kijk op coaching en begeleiding dan veelal gebruikelijk is. We richten ons niet op zelfverbetering of het achterhalen van je triggers. Ook promoten we niet dat je positiever moet denken. Je wijst de ander eerder op de aanwezigheid van bron in zichzelf. De bron van nieuwe inzichten, de bron van ervaringen van flow, de bron van pure aanwezigheid. Onze diepste natuur is immers vrij en open. Hoe je dit kunt doen leer je in deze dag met het thema nonduale begeleiding.  

Dag 4: Nonduale coaching vervolg

Het enige wat voor een non-duale wijze van begeleiden nodig is, is jullie ontmoeting van mens tot mens. ‚ÄėThe magic happens‚Äô wanneer jij zonder agenda, zonder persoonlijke doelen, zonder belangen maar met wijdopen hart en open geeft durft te verschijnen. Des te meer je de ander laat ervaren hoe het is om uit het denken en midden in het hier-en-nu te vallen, des te meer impact jouw coaching heeft.¬†

Dag 5: Facilitator zaken

Deze dag verkennen we de theorie en praktijk van creatieve facilitering en ontwikkel je nog meer vertrouwen, kennis en de vaardigheden om groepen op een veilige, responsieve en speelse manier te begeleiden. We gaan dieper in op het proces van faciliteren. Wat is dit precies en wat is het verschil met therapie? Daarnaast verkennen we het proces van creatieve facilitering vanuit het perspectief van de deelnemer/klant en leer je rekening houden met de verschillende stadia van het groeps- / creatieve proces.

Afstudeer opdrachten

Om gediplomeerd te worden als Vakspecialist Playfulness¬ģ¬†ga je aan de slag met jouw eigen doelgroep. Eerst explorerend en experimenterend, daarna begeleidt mensen je mensen op volwaardige wijze individueel en in groepsverband, als trainer, coach, wegwijzer, moedleverancier, lefgozer, pretgiechelaar of hoe je jezelf dan ook maar wilt noemen. In een afsluitend interview formuleer je jouw visie op (het belang van) playfulness.¬†

De vakspecialist als begeleider
Je bereid je voor op het beroep van begeleider, zowel individueel (coach) als groepsgewijs (facilitator). In je eigen tijd ga je met minimaal vier proefklanten aan de slag. Je ontdekt samen met hen waar ze graag meer speelsheid willen toelaten in hun leven  en kiest de oefeningen/interventies. Achteraf schrijf je een reflectieverslag over jullie gezamenlijke ontdekkingsreis.

Daarnaast wordt er ook van je verwacht dat je twee groepsactiviteiten van (minimaal) een uur begeleidt. Je kiest hiervoor zelf een doelgroep, een plaats en tijd en oefeningen. Hierbij hoort een trainingsvoorbereiding met onderbouwing van de door jou gemaakte keuzes waarbij je gebruik maakt van de onderdelen van de toolbox. Jij bent in staat het belang uit te leggen en deelnemers dit te laten ervaren tijdens het spelen. 

Om de vier coachopdrachten en twee trainingen goed te laten verlopen en begeleiden heb je recht op twee supervisie sessies gedurende jouw traject. Zelf in te plannen.

De vakspecialist als expert
Je rol van de vakspecialist als expert is gelegen in het scheppen van voorwaarden voor ontwikkeling binnen instellingen en organisaties en het samenwerken met collega’s.

Om je expertstatus te versterken ga ik je op video interviewen over jouw kijk op playfulness. Doordat je jouw richting kiest, die past bij je toekomstige ontwikkeling en doelgroep, en je voorbereid met de nieuwste wetenschappelijke onderzoeken en laatste maatschappelijke ontwikkelingen, kun je jezelf letterlijk neerzetten als vakspecialist.

Prijs, data en meer…

Opleidingsdata 2022 / 2023
Dagen: 11 mei, 12 mei, 19 oktober, 17 november, 14 december 2023.
Supervisie (2x) en eindinterview worden individueel tijdens het traject gepland.

Overige informatie
Tijden: 09:30 tot 16.30 uur
Adres: Zomertaling 27 te Wijchen
Individuele begeleiding via Zoom.

Prijs opleidingstraject
Particulier / ZZP: ‚ā¨ 1275,-¬†Een lesmap met lesmateriaal is inbegrepen bij de opleidingsprijs. Koffie / thee vrij beschikbaar gedurende de opleidingsdagen. Je kunt zonder extra kosten betalen in termijnen. Inbegrepen zijn twee supervisie gesprekken van circa 60 minuten. Aanvullend supervisie is mogelijk. (125 euro per uur). Voor betalingen die via werkgever of UWV lopen geldt een ander tarief vanwege bijkomende administratieve kosten, overheadkosten of dienstverleningsovereenkomsten.

Erkende opleiding
The School of Play is dankzij een positieve toetsing door het Centrum voor Post Initieel Onderwijs (CPION) opgenomen in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). Dit register bevat een lijst van instellingen die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs. Een opname in dit register heeft als voordeel dat de diensten van The School of Play zijn vrijgesteld van BTW-heffing. Op de factuur van een opleiding zie je dan ook geen BTW terug.

Geaccrediteerde beroepsopleiding
Vakspecialist Playfulness¬ģ is een CAT/ GRO geaccrediteerde beroepsopleiding. Heb je een vooropleiding op HBO niveau en voldoe je aan de PLATO norm (Medische Basiskennis, Psychosociale Basiskennis of een erkende vooropleiding), dan is is deelvergoeding mogelijk door de zorgverzekering (CZ groep). Door lid te worden van de beroepsorganisatie CAT, kun je tijdens je opleiding profiteren van hun ‘college-deal’, en je beroeps- en bedrijfs-aansprakelijkheidsverzekering regelen en je aansluiten bij een onafhankelijke klachten- en geschillencommissie.

Overeenkomst met UWV
The School of Play heeft een raamovereenkomst met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) in Nederland, specifiek voor het deelgebied ‘Opleidingen en Scholing’.¬†Als je ge√Įnteresseerd bent in een opleiding bij The School of Play en momenteel gebruikmaakt van de diensten van het UWV, kun je contact opnemen met je contactpersoon bij het UWV. Zij kunnen je adviseren of de opleiding van The School of Play geschikt voor je zou kunnen zijn, en je mogelijk helpen met de aanvraagprocedure als dat het geval is.

Exclusieve merknaam
Vakspecialist Playfulness¬ģ is een officieel geregistreerd handelsmerk is, onder registratienummer 1425108. Deze registratie erkent niet alleen de unieke kwaliteit van onze opleidingen, maar beschermt ook onze merkidentiteit.¬†Vanwege deze registratie is de titel Vakspecialist Playfulness uitsluitend aan ons instituut verbonden en mag het niet door anderen worden gebruikt welke dit diploma niet behaald hebben.¬†

Ik houd van ontdekken, vernieuwen en spelen, dus deze opleiding is me op het lijf geschreven. Spelen met je gedachten, met je ervaringen, je lijf, interactie en leegte. Jezelf verrassen, je zenuwstelsel trainen, hard lachen en achteraf opmerken dat de dingen in je leven ineens anders gaan. En dat alles met de leukste mensen om je heen. Ik deed ‘m al en werd er blij blijer blijst van. Een aanrader dus!

Monike Walraven

Eigenaar en trainer, Eigenwijs in Evenwicht

Ik laat hsp’ers / hb’ers ervaringsgericht groeien en eigen talenten (her)uitvinden zodat ze hun eigen pad durven volgen. Met opgeheven hoofd de modder op hun levenspad trotserend, vertrouwend op hun veerkracht. Hierbij maak ik onder andere gebruik van Acceptance and Commitment theorie en de Polyvagaal theorie. De opleiding Vakspecialist Playfulness bleek hier naadloos bij aan te sluiten. Het gaf mij nieuwe invalshoeken, speelse interventies en een verdiept ervaren van de slagroom van het leven. Twijfel je? Niet doen. Het is de investering meer dan waard.

Lia Jaeqx-van Tienen

Verpleegkundig specialist GGZ, voorzitter LKPHB en eigenaar, The spotlights